nieuws

Zorgen om stoplicht op etiket voedingswaren

Branche & Bedrijf 3731

AMSTERDAM – Voedselwaakhond Foodwatch slaat alarm over een logo dat zes voedingsmultinationals zouden willen introduceren.

Zorgen om stoplicht op etiket voedingswaren

Ze zouden daarop versluierde informatie gaan geven over de voedingswaarde van de voedingsproducten. ‘De criteria die zij daarbij hebben bedacht, zijn zo slap dat ongezonde producten ineens gezond lijken’, moppert de organisatie.

Etiket al ingevoerd in Groot-Brittannië

Het gaat om een etiket met ‘verkeerslichten’, met rode lichten voor slechte ingrediënten en groene voor goede. Daar is al lang sprake van en in Groot-Brittannië is het zelfs al ingevoerd. Volgens foodwatch verdwijnen de rode waarschuwingen door de nieuwe maatstaven die de bedrijven nu in gedachten hebben, waarbij ze uitgaan van kleine porties waarbij je minder slechte ingrediënten ineens binnenkrijgt. Dan pakken de verkeerslichten vaak heel anders uit dan wanneer je uitgaat van 100 gram.

‘Systeem zo snel mogelijk van tafel’

‘Dit systeem van Coca-Cola, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever moet zo snel mogelijk van tafel. Snoepjes van 5 tot 10 gram krijgen dan zelfs nog geen rode waarschuwing voor suiker als ze voor 100 procent uit suiker bestaan.’

Samenwerking werd vorig jaar aangekondigd

De multinationals maakten in maart vorig jaar bekend samen te werken aan de ontwikkeling van een nieuw label dat consumenten moet informeren over de voedingswaarde van hun producten. Het doel is om consumenten bewuster te maken van hun voeding, in een poging ze een meer gebalanceerd dieet te laten nuttigen en zo onder andere de problemen rond obesitas aan te pakken. De bedoeling is om een label te creëren dat geldig is voor heel Europa en volledig in lijn is met de regulering in de Europese Unie. Daarbij wordt gedacht aan het gebruik van verschillende kleuren om de voedingswaarde van een product aan te duiden. Naast de lancering van de kleurencode willen de zes bedrijven de consument ook aanzetten tot het nuttigen van kleinere porties. Het zal daarvoor samenwerken met andere spelers in de voedingsindustrie, ngo’s en de Europese Commissie om zo tot een geloofwaardige oplossing te komen.

‘De duidelijkste informatie geven’

‘Consumenten over de hele wereld hebben ons verteld dat ze duidelijke en toegankelijke informatie willen over wat ze drinken’, zei Dan Sayre, woordvoerder van Coca-Cola Europa destijds. ‘Door het verbeteren van het huidige label in Europa met kleurcodes, geven we mensen de duidelijkste informatie over onze dranken.’ ‘We geloven dat, door samen te werken en een eenvormige Europese aanpak te gebruiken, we zo ons doel kunnen bereiken om een robuust labelsysteem te vormen dat consumenten helpt om gebalanceerde en bewuste keuzes te maken’, voegde Hubert Weber, President MEU van Mondelez International, daar aan toe.

Reageer op dit artikel