nieuws

GfK: omzet groeit in 2018 met 3 procent

Branche & Bedrijf 3270

DONGEN – Onderzoeksbureau GfK rekent voor 2018 op een groei van de markt met 3 procent. De omzet van fysieke supermarkten gaat met 2 procent stijgen, de online omzet met 30 procent.

GfK: omzet groeit in 2018 met 3 procent

Daarmee komt de totale groei over 2018 iets lager uit dan de marktgroei in het afgelopen jaar, die door GfK op 3,2 procent wordt gezet. Daarmee was 2017 het snelstgroeiende jaar voor de supermarktsector sinds 2009. In 2014 was nog sprake van een daling van de omzet. Nederlanders geven vooral meer uit per bezoek. De gemiddelde waarde van de kassabon nam volgens de cijfers van GfK met 6,3 procent toe tot €23,96. De onderzoekers noemen het toenemende belang van online, waar de gemiddelde kassa-aanslag een stuk hoger ligt, als één van de redenen voor deze groei.

Fysieke supermarkten groeiden 2,2 procent

De online supermarktomzet kwam afgelopen jaar uit op €1,1 miljard, een groei met 47 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het marktaandeel van online over heel 2017 wordt door GfK op 3 procent gezet. Dat betekent dat van de groei van de supermarktsector in het afgelopen jaar 0,9 procentpunt afkomstig is uit het online kanaal, het restant van de toename (2,2 procent) komt voor rekening van de fysieke supermarkten. Het betreft daar afgeronde getallen. Het marktaandeel van online neemt komend jaar toe tot 3,8 procent zo verwachten de onderzoekers van GfK.

Percentage omnichannelklanten groeit naar 18 procent

De groei van online komt vooral uit het thuisbezorgen van boodschappen. In 2016 was de verhouding bezorgen/afhalen nog 76/24. Afgelopen jaar was dat 80/20. Het marktaandeel van thuisbezorgen was vorig jaar 2,5 procent, dat van afhalen 0,6 procent. Het percentage klanten dat door GfK als omnichannel-klant wordt omschreven lag afgelopen jaar op 16 procent, tegenover 13,1 procent in 2016. In de prognose voor komend jaar zet GfK dit cijfer op 18 procent.

Zie ook: Doorbraak: 1 procent is al klant bij Picnic

 

Reageer op dit artikel