nieuws

Supermarkt evenaart speciaalzaak in beleving

Branche & Bedrijf 1668

AMSTERDAM – Voedingsspeciaalzaken verliezen terrein aan supermarkten die ook steeds vaker inzetten op beleving en verse producten.

Supermarkt evenaart speciaalzaak in beleving

Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO.

Onderscheidend vermogen

Voedingsspeciaalzaken raken een deel van hun onderscheidend vermogen en dus hun verkoopvolumes kwijt als gevolg van de veranderingen binnen de supermarkten. De verkoopvolumes van speciaalzaken zitten nog altijd ruim 29 procent onder het niveau van voor de crisis, terwijl supermarkten hier al 9,5 procent boven zitten. In het straatbeeld hebben veel voedingsspeciaalzaken het veld geruimd.

Voedingsspeciaalzaken hebben wel bestaansrecht

Toch hebben voedingsspeciaalzaken volgens ABN AMRO wel degelijk bestaansrecht. Maar liefst 80 procent van de consumenten die wel eens naar een speciaalzaak gaat, vindt dat voedselspeciaalzaken de aantrekkingskracht van winkelgebieden vergroten.

Oud én jong bereid meer te betalen

Driekwart van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere kwaliteit en ambachtelijke producten. ABN AMRO benadrukt dat het wel belangrijk is dat voedingsspeciaalzaken hun onderscheidend vermogen goed benutten. Zo zegt ruim de helft van de consumenten naar een speciaalzaak te gaan vanwege de hogere kwaliteit. 38 procent vindt het ambachtelijke karakter van huisgemaakte producten belangrijk, terwijl 35 procent het prettig vindt er eten of drinken voor een speciale gelegenheid te kopen. Vooral de oudere generatie bezoekt graag een speciaalzaak: 39 procent van de consumenten ouder dan 40 jaar koopt minstens één keer per week iets bij een voedingsspeciaalzaak.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels