nieuws

Nominaties voor GfK Shopper Marketing Award

Branche & Bedrijf 2012

DONGEN – GfK heeft de genomineerden voor de GfK Shopper Marketing Award bekendgemaakt. Bifi, Oreos en Doritos maken op 21 september kans op de prijs.

Nominaties voor GfK Shopper Marketing Award

De GfK Shopper Marketing Award wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt aan een merk dat zich in het afgelopen jaar op een positieve manier heeft onderscheiden op het gebied van shopper marketing.

Bifi creëerde ‘turnaround’

Bifi werd genomineerd voor de case ‘Making the Bifi brand relevant again’. De jury hierover: ‘Met beperkte middelen heeft Bifi een turnaround gecreëerd. De basis van deze strategie is zeer solide, vanuit zowel merk-, retailer-, shopper-, als consumentenperspectief. De turnaround strategie heeft het merk opnieuw op de kaart gezet en nieuwe kopers voor het merk gewonnen.’

Doritos-activatie leidde tot merkgroei

Doritos heeft z’n nominatie te danken aan de ‘A vs B’-activatie. Volgens de jury is deze campagne ‘opgezet vanuit goed onderbouwde shopper insights, op basis waarvan een sterke activatie werd ontwikkeld, volledig toegespitst op de doelgroep. Verhoging van de penetratie binnen deze doelgroep door volledige invulling van de shopper journey en het inzetten van de juiste middelen over alle touchpoints. Een mooie merkactivatie integraal gericht op consument, retailer en shopper’, aldus de jury.

Oreo trok bredere doelgroep aan

De derde genomineerd, Oreo, pakte de nominatie met de campagne ‘Wonder if Wonder’. De jury: ‘Op basis van shopper-, consumer- en retailerinsights werd een duidelijke strategie ontwikkeld waarmee Oreo in staat is geweest om in een stabiele markt omzetgroei te realiseren. Hierbij werd een bredere doelgroep aangetrokken en werd de core van Oreo verder versterkt. Oreo laat een doelgerichte en consequente doorvertaling zien van merkbelofte naar executie over alle touchpoints’, aldus de jury.

Onderzoek GfK Shopper Marketing Award onder 200 merken

GfK heeft voor de GfK Shopper Marketing Award uitgebreid onderzoek gedaan onder ruim 200 FMCG-merken en in samenwerking met de vakjury op basis van fact based insights uit het shopper marketing proces een shortlist gemaakt. Vanuit deze shortlist heeft een groot aantal merken hun case aan de vakjury gepresenteerd. De vakjury heeft deze cases beoordeeld op strategische uitdaging, doelstellingen, boodschap & creatieve uitwerking en de executie op shopper marketing gebied. Bifi, Doritos en Oreo kwamen hierbij als beste uit de bus.

Publiek bepaalt mede de eindwinnaar

Bifi, Doritos en Oreo zullen hun case presenteren tijdens het GfK FMCG Jaarcongres op 21 september. Het publiek bepaalt mede de uiteindelijke winnaar. De vakjury bestaat uit diverse GfK expertises en een externe adviseur die gespecialiseerd is op marktkunde en consumentengedrag: Linda van Rijn (ABS Group Lead en juryvoorzitter), Stefan Heule (Head of Shopper), Simone Pieters (Account Director GfK NORM), Arjan van der Sande (Lacoste, Key Account Manager), Danny Oomen (GXL Group Lead) en Hans van Trijp (Hoogleraar Wageningen Universiteit, externe deskundige).

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels