nieuws

Klant slaat steeds groter in bij supermarkten

Branche & Bedrijf 3602

DONGEN – Supermarkten zien hun klanten steeds grotere hoeveelheden boodschappen tegelijk afrekenen.

Klant slaat steeds groter in bij supermarkten
Klant slaat steeds groter in bij supermarkten

Het aantal bezoeken aan supermarkten in Nederland neemt juist af. Dat komt mede doordat mensen hun boodschappen vaker online bestellen, meldt marktonderzoeker GfK.

Kassabonwaarde steeg 8 procent

Op de gemiddelde kassabon stond afgelopen maand een bedrag van €23,74, ruim 8 procent meer dan een jaar eerder. Dat komt volgens GfK door zowel duurdere producten als een toename van de bestellingen via internet. De totale omzet van de supermarkten nam in augustus met 2,4 procent toe tot iets meer dan €3,3 miljard.

70 procent shopt op zondag

De zondag blijft in belang toenemen voor de supermarkten, vooral in de grote steden. Inmiddels doen zeven op de tien huishoudens weleens op zondag boodschappen, gemiddeld bijna tien keer per jaar. Het aandeel in de omzet gaat richting de 5 procent. Vooral jongeren maken er dankbaar gebruik van dat steeds meer supermarkten ook op zondag open zijn. Voor gepensioneerden geldt dat het minst.

Avonden belangrijker voor supermarkten

Ook de avonduren worden weer belangrijker, aldus GfK. Het aandeel in de totale omzet nam tussen 2007 en 2014 sterk af, van 9,3 naar 8 procent, maar is inmiddels weer opgelopen naar 8,6 procent.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels