nieuws

Klant hopt minder tussen supers

Branche & Bedrijf 3538

MAASTRICHT – Het percentage klanten dat bij meer dan twee supermarkten zijn boodschappen doet, is fors afgenomen. Een groeiende groep consumenten komt zelfs nog maar bij één formule.

Klant hopt minder tussen supers

Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek 2017 van de Deloitte Branchegroep  Retail, dat komende dinsdagmiddag in Utrecht wordt gepresenteerd.

11 procent heeft genoeg aan één formule

Waar in 2015 nog 66 procent van de Nederlandse consumenten boodschappen deed bij drie supermarkten of meer, is dat percentage anno 2017 gedaald tot 58,4. Bijna 11 procent van de klanten heeft zelfs genoeg aan één formule, een percentage dat twee jaar geleden nog maar op 6,4 lag.

Einde van de crisis

Het einde van de economische crisis is volgens Hub Verhoef en Bas Smeets van Deloitte een belangrijke verklaring voor deze ontwikkeling. ‘Een toenemende groep consumenten is er financieel sterker op geworden en voelt minder de neiging om op koopjesjacht te gaan bij meerdere supermarkten. Zij kiezen voor het gemak om alle boodschappen bij één winkel te doen.’

Groei van online

De groei van online draagt eveneens bij aan de ontwikkeling. ‘Klanten kunnen hun boodschappen  zowel online als in de fysieke winkel doen. Dat gaat dan ten koste van het bezoek aan andere supermarkten’, denken Verhoef en Smeets.

AH en AH XL profiteren

Consumenten zijn afgelopen jaar ook minder dan andere jaren gewisseld van primaire supermarkt, zo blijkt uit de cijfers. Deloitte doet jaarlijks een grootschalig onderzoek naar consumententrends. De uitkomsten van dat onderzoek laten zien dat vooral Albert Heijn en AH XL profiteren van het afnemende hopgedrag. Beide formules worden door meer consumenten genoemd als hun primaire supermarkt. Lidl blijft de grootste formule als secundaire supermarkt voor Nederlandse consumenten. Ook in het lijstje van tertiare formules is Lidl de nummer 1. De cijfers uit het onderzoek zijn gebaseerd op antwoorden van 2250 supermarktklanten.

Groeiend belang van verantwoord ondernemen

Andere belangrijke ontwikkelingen die door Deloitte worden gesignaleerd zijn: het groeiende belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het toenemende gebruik van supermarkt-apps. Ook geven klanten supermarkten dit keer op bijna alle terreinen een hoger rapportcijfer dan in voorgaande onderzoeken van Deloitte.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels