nieuws

AH: campagne in zoektocht naar vakkenvullers

Branche & Bedrijf 7267

ZAANDAM – Albert Heijn is vandaag begonnen met een grote campagne om potentiële vakkenvullers en caissières te werven.

AH: campagne in zoektocht naar vakkenvullers

Dat doet het bedrijf via mobiele en digitale kanalen.

30.000 medewerkers per jaar

‘Daar bereiken we jongeren, die kijken geen tv meer’, zegt René Herremans, manager Employer Branding van Albert Heijn. De marktleider trekt jaarlijks gemiddeld 30.000 nieuwe medewerkers aan. Het gros daarvan zijn tieners die een bijbaantje zoeken. Om die specifieke doelgroep aan zich te binden, gaat AH’s nieuwe campagne van start met als slogan ‘Werken bij Albert Heijn. Misschien wel de belangrijkste baan van Nederland’.

Medewerkers als reddende engel

In de eerste filmpjes die bij de campagne horen treden medewerkers van Albert Heijn op als reddende engel in diverse situaties. Zo springt een medewerker over een passerende auto heen om een klant de vergeten broccoli te brengen. De introductiefase van de campagne duurt vier weken, maar het is de bedoeling dat deze permanent inzetbaar is op winkel- of regioniveau. Via een speciale website kunnen jongeren direct zien of en welke vacatures er in hun regio beschikbaar zijn.

Werken bij AH moet ‘cooler’

Volgens Herremans moet de campagne ertoe leiden dat potentiële werknemers het supermarktwerk uitdagender gaan vinden, cooler. ‘We staan al bekend als aantrekkelijke bijbaanwerkgever’, zegt Herremans. ‘Die aspecten hoeven we in de campagne dan ook niet te benadrukken. In imagocamapagnes staan we bovenaan, jongeren weten wat ze bij ons kunnen verwachten. Met deze campagne willen we bereiken dat 15- tot 18-jarigen denken: daar wil ik bij horen. De acteurs in de filmpjes zijn ook allemaal medewerkers van Albert Heijn. De trots die ze uitstralen is echt.’

Campagne niet op traditionele media

De campagne wordt met name op digitale en sociale kanalen gevoerd. Herremans: ‘Onze vorige wervingscampagne dateert van 2010 en dus was het tijd voor veranderingen. De mediaconsumptie is met name onder jongeren sterk veranderd de afgelopen jaren. Traditionele televisie kijkt deze doelgroep amper, datzelfde geldt voor radio luisteren. Die kanalen laten we dan ook bewust links liggen.’ AH probeert de vakkenvullers en caissières in de dop met name te bereiken via onder hen populaire communicatiekanalen als Facebook, YouTube, Snapchat en Instagram. Daarnaast zullen er commercials te horen zijn op Spotify. ‘En in de grote steden zullen we ook bioscoopreclame inzetten’, aldus Herremans.

‘Over het algemeen geen tekort’

Volgens hem kampt Albert Heijn over het algemeen niet met een tekort aan jonge parttimers, hoewel er marktgebieden zijn waar het steeds lastiger wordt om mensen te vinden. ‘Het is geen landelijk probleem. Dan heb je het over de grote steden. Met name in Amsterdam ligt een grote uitdaging in het vinden van medewerkers’, aldus Herremans. Hier zijn twee voorname redenen voor. Enerzijds de demografische ontwikkeling, anderzijds neemt met name in stedelijke gebieden de concurrentie voor AH in de zoektocht naar jonge parttimers toe. ‘De horeca, maar ook bezorgservices zijn steeds vaker concurrerende werkgevers voor deze doelgroep.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels