nieuws

‘Albert Heijn kan volgende V&D worden’

Branche & Bedrijf 12418

AMSTERDAM – Albert Heijn zou wel eens de volgende V&D kunnen worden. ‘De oude, vertrouwde supermarkt wordt het slachtoffer van de online revolutie in de detailhandel.’

‘Albert Heijn kan volgende V&D worden’
Foto: Whole Foods Market

Dat betoogt Paul Laseur, financieel journalist bij BNR, in een opiniestuk op de website van de radiozender. ‘De crisis in de winkelstraat beperkt zich namelijk niet langer tot mode- en woonwinkels. De brand slaat over, van non-food naar de foodretail. En wie dat niet zag aankomen werd afgelopen vrijdag alsnog in één klap wakker geschud, door een miljardenovername van Amazon’, schrijft Laseur.

Overnamenieuws sloeg in als een bom

Hij doelt op de overname van Whole Foods door Amazon voor een bedrag van 13,7 miljard dollar. Daarmee wordt Amazon in één klap een serieuze speler op het gebied van de verkoop van levensmiddelen in de Verenigde Staten. Laseur schrijft dat het nieuws van de overname als een bom is ingeslagen bij traditionele supermarktbedrijven. ‘De beurskoersen doken keihard omlaag, die van Ahold-Delhaize zelfs met 9,5 procent. Beleggers zijn bang dat webwinkel Amazon hard op weg is om ook in levensmiddelen een dominante speler te worden. En ze hebben waarschijnlijk gelijk.’

Duidelijke voordelen voor beide partijen

Volgens De BNR-columnist zijn de voordelen van de overname voor beide partijen duidelijk zichtbaar. Amazon profiteert vooral van de data die Whole Foods heeft over z’n klanten. ‘Die data zijn een goudmijn voor Amazon, in combinatie met de eigen online expertise als webwinkel.’ Whole Foods aan de andere kant kan vooral profiteren van de verkoopkanalen van Amazon. ‘En ongebreideld verder groeien, zonder voor die uitbreiding afhankelijk te zijn van bakstenen winkels.’

Revolutie in levensmiddelen

Laseur noemt het een ‘revolutie voor de distributie van verse levensmiddelen, een keerpunt voor de sector’, als Amazon en Whole Foods de samenwerking inderdaad op die manier vorm kunnen geven. ‘Nog even en de winkel komt naar de klant toe in plaats van andersom.’ Tegelijkertijd heeft Ahold zitten slapen, vindt Laseur. Volgens hem heeft de Albert Heijn-moeder gedacht dat de overname van Bol.com genoeg was om op online gebied mee te kunnen, maar is Ahold door de Amazon-overname ‘dit weekend rechts ingehaald’.

‘Geslaagde cross-overs altijd dankzij web-kant’

Laseur besluit: ‘Je kunt erop wachten dat Amazon’s virtuele supermarkt straks ook in Europa aanslaat. Het grote gevaar voor de traditionele supermarkten komt dus niet van branchegenoten maar van internetbedrijven. Zoals we dat ook zien in andere marktsectoren. Google gaat in bankzaken, Apple werkt aan een zelfrijdende auto. Het initiatief voor geslaagde cross-overs, tussen bakstenen en online, komt altijd van de web-kant. Eerst clicks en dan pas bricks.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels