nieuws

Folder vaak gebruikt voor boodschappenlijstje

Branche & Bedrijf

DEN HAAG – Voor 43 procent van de Nederlandse huishoudens zijn de folders leidend bij het maken van het boodschappenlijstje en bijna de helft koopt geregeld een folderproduct.

Folder vaak gebruikt voor boodschappenlijstje

Voor 41 procent van de huishoudens zijn folders het belangrijkste medium voor hun aankoopbeslissingen. Bovendien koopt de helft (49 procent) van de folderlezers geregeld een product uit een folder. Voor de andere helft is het lezen van folders vooral bedoeld als ontspanning. Dat blijkt uit de NOM Folder Monitor 2017, die is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).

Netto bereik papieren folder 84 procent

Uit het onderzoek blijkt dat 13 miljoen Nederlanders  wel eens papieren of digitale reclamefolders lezen. Het netto bereik van de papieren folders is 84 procent van de bevolkingen en bij de digitale folder is dat 32 procent. Daarmee blijft volgens Stephan van den Eijnden, Voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen de folder onverminderd populair. ‘Het onderzoek laat zien dat de rol van de folder stevig verankerd is. Het huidige systeem met NEE/JA- en NEE/NEE sticker werkt, al verandert de reden waarom mensen deze stickers plakken. Zo blijkt dat alternatieven (zoals digitale folders) belangrijker worden.’

Digitale folder belangrijker

Dat digitale folders steeds belangrijker worden blijkt, want het aantal digitale folderlezers stijgt.  7 procent (+2 procentpunt)  leest alleen digitale folders en 34 procent  (+3 procentpunt)  leest zowel papier als digitaal. Deze stijging gaat echter nauwelijks ten koste van de papieren folder. Nog steeds leest 59 procent van de Nederlanders alleen een papieren folder. Daarmee blijft het totale folderbereik op peil, blijkt uit de Folder Monitor. Van de 4,4 miljoen mensen die geregeld een digitale folder lezen, gebruiken 2,3 miljoen mensen geregeld een speciale folderapp op smartphone of tablet. Ook verzamel websites van folders worden vaak geraadpleegd, daar maken 3,2 miljoen mensen geregeld gebruik van.

Inspiratie en cadeau-ideeën

Het op de hoogte zijn van aanbiedingen en het bepalen waar te kopen zijn vaak genoemde redenen om fysieke en digitale folders te bekijken. Opvallend is dat het opdoen van inspiratie en cadeau ideeën steeds belangrijker wordt gevonden. Het onderzoek toont ook een opmerkelijk verschil: de papieren folder wordt in hoge mate ter ontspanning gelezen; ‘folders zijn leuk’. De digitale folder wordt daarentegen meer gebruikt om producten te vergelijken en informatie over producten op te zoeken. De beide foldertypen hebben een andere functie en versterken elkaar hiermee.

Uitgebreid en representatief onderzoek

Volgens directeur Irena Petric van de NOM heeft in de afgelopen drie jaar de Monitor zijn bestaansrecht aangetoond. ‘Dit enige onafhankelijke onderzoek naar bereik en effect van folders wordt door zowel mediabureaus als verspreiders en adverteerders veel gebruikt. Voor NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) was dat de reden om opnieuw in te gaan op het verzoek van DDMA Businessgroep Verspreidingen om dit onderzoek ook in 2017 technisch te begeleiden.’

Meer folders gemeten

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. We zijn blij dat de 2017 editieaanzienlijk is uitgebreid: er worden veel meer folders (merken) gemeten dan in de vorige edities. Daarmee kan het onderzoek uitspraken doen over het gebruik van een groter deel van de markt dan voorheen. De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.616 respondenten hebben de vragenlijst dit jaar ingevuld.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels