nieuws

Merken Top 100: Marlboro blijft grootste

Branche & Bedrijf 5783

ZALTBOMMEL – De omzet van de Merken Top-100 2016 stijgt met 1,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is minder dan de totale marktgroei (2,6 procent), waar vooral vers goede zaken doet. Voor de derde keer op rij staat Marlboro op nummer 1. Grootste stijger is Arla dat van 85 naar 70 opschuift.

Merken Top 100: Marlboro blijft grootste
De Top 5 van de Merken Top 100. Foto: Koos Groenewold.

De Merken Top 100 zet jaarlijks de ontwikkeling van de grootste A-merken in de supermarktbranche op een rijtje. Foodmagazine werkt hierbij samen met het onderzoeksbureau IRI.

Verschuivingen door rebranding

De totale omzet van de Merken Top- 100 (MAT40) komt uit op € 8,2 miljard, waar de supermarktbranche als geheel in 2016 door de magische omzetgrens van €36 miljard brak. Het afgelopen jaar hebben veel verschuivingen op de ranglijst plaatsgevonden als gevolg van rebrandings. Meest opvallende voorbeeld hiervan is Campina, dat als merk hierdoor daalt van plek twee naar vier. ‘Vifit, Optimel en Goedemorgen! zijn weliswaar van Friesland Campina, maar vorig jaar is het merk Campina op deze verpakkingen weggevallen’, verklaart Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. Campina stelt zelf dat het met melk, yoghurt, kaas en kwark voor een ‘sterk en fit Nederland’ staat. Het concern heeft ervoor gekozen deze focus verder te versterken en keuzes te maken in het gebruik van het merk Campina als submerk van Optimel, Vifit en Goedemorgen!. De merkwijzigingen leggen Optimel geen windeieren; het nieuwe A-merk komt binnen op plek zeventien met een omzet van €101,2 miljoen.

Top-5

Opnieuw staat Marlboro op nummer één in de Merken Top-100. Het tabaksmerk versterkt de koppositie met een omzet van €443,5 miljoen. De groei zit vooral in Marlboro Gold, de light-variant. Ook de Fuse Beyond, een sigaret met een capsule in het filter die de roker fijnknijpt waardoor het aroma vrijkomt, is een goede innovatie gebleken. De goede scores van tabak op de ranglijst (ook John Player Special op vijftien en Pall Mall op elf) hebben niet alleen te maken met prijsstijgingen en accijnzen. Er is ook een groei in volume waarneembaar meldt IRI. De nieuwe nummer-tweeplek wordt ingenomen door Douwe Egberts. De groei zit hier volgens IRI vooral in cups, bonen en oploskoffie. Er is vooral sprake van een waardegroei, in volume blijft het merk stabiel. Heel opmerkelijk is dat Coca-Cola, ondanks dat frisdrank het moeilijk heeft vanwege de suikerdiscussie, wint. Een derde plek op de ranglijst en een groei in omzet met 1,2 procent is wel wat verrassend. ‘Het succes zit hem vooral in Coca-Cola Zero’, aldus Van Beekveld. ‘Ook zien we dat bij Aldi Coca-Cola harder groeit dan in het fullservice-kanaal.’ Na Campina, dat op plek vier is terechtgekomen, eindigt de top-5 met Heineken. In een sterk promotiegedreven markt blijft de brouwer heel stabiel overeind en ziet de omzet stijgen met 1,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

  1. Marlboro omzet: €443,5  miljoen
  2. Douwe Egberts omzet: € 309,8 miljoen
  3. Coca-Cola omzet: € 285,6 miljoen
  4. Campina omzet: € 266,3 miljoen
  5. Heineken omzet : € 244,5 miljoen

Grootste stijger is Arla

De grootste stijger in deze editie van de Merken Top-100 is Arla dat van plek 85 naar zeventig opschuift. Van de €9,5 miljoen groei komt €6,5 miljoen uit Skyr. Deze magere kwark is een typisch IJslands melkproduct. Andere grote stijgers zijn John Player Special (van 29 naar vijftien) die de daling van tabaksmerk West opvangt. Verder is er groei voor Dole, de hofleverancier in bananen van Jumbo, dat oprukt van 94 naar 81. Red Bull gaat van zestig naar 48, onder meer als gevolg van het ‘Max Verstappen-effect’. Johma, dat met nieuwe smaken en kwaliteitsverbetering vorig jaar opviel, stijgt van 48 naar 38.

Lees het complete verhaal (met ranglijst) in Foodmagazine 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels