nieuws

In online super shopt consument gezonder

Branche & Bedrijf 1504

GENT – Wie winkelt in een fysieke supermarkt koopt vaker ongezonde snacks in vergelijking met mensen die online winkelen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Gent.

In online super shopt consument gezonder

In een studie werden meer dan 32.000 winkelbezoeken van zo’n 4.300 consumenten geanalyseerd, meldt de Universiteit in een persbericht.

Het gaat om ‘mixed customers’

Het gaat in het onderzoek om consumenten die gebruik maken van beide winkelkanalen. Deze ‘mixed customers’ wisselen dus af tussen online boodschappen bestellen en offline winkelen.

Consument spendeert 5,7 procent aan ongezonde voeding

Wanneer een dergelijke consument online boodschappen bestelt, koopt hij voor gemiddeld 5,7 procent aan ongezonde voeding. Doet diezelfde consument offline boodschappen, spendeert hij maar liefst 10,4 procent aan ongezonde voeding.

Ongezonde voeding in vijf categorieën

Deze ongezonde voeding werd opgedeeld in vijf categorieën (zoute snacks, chips, chocolade, snoeprepen en snoepgoed) en voor elke categorie wordt hetzelfde, eenduidig verband gevonden: online geeft men proportioneel minder uit aan ongezonde voeding.

Eenzelfde verband

Daarnaast bestudeerden de onderzoekers ook de data van consumenten die ofwel énkel fysiek naar de supermarkt gaan, ofwel énkel online hun boodschappen doen. De data van meer dan 890.000 winkelbezoeken bij zo’n 166.000 consumenten toont eenzelfde eenduidig verband aan. Gemiddeld spenderen de online consumenten 5,6 procent van hun virtueel winkelmandje aan ongezonde producten terwijl de offline consumenten bijna het dubbele, ofwel maar liefst 11,1 procent uitgeven aan dergelijke ongezonde producten.

Verschil in beschikbaarheid

Boodschappen doen via een fysieke winkel of een online webwinkel houdt een aantal verschillen in. Na het afrekenen beschikt de consument meteen over zijn aankopen in de supermarkt, terwijl hij daar even op moet wachten bij de online webwinkel. Dit verschil in beschikbaarheid zou ertoe kunnen leiden dat de consument nog meer verleid wordt in de offline winkel aangezien hij de producten meteen kan gebruiken.

In bulk gekocht

Daarnaast worden producten vaak in bulk gekocht via de online webwinkel. Dit kan ertoe leiden dat het online gespendeerde budget groter is waardoor ongezonde producten daar een kleiner aandeel in hebben.  Om deze alternatieve verklaringen onder controle te houden, werden aanvullend drie experimentele studies opgezet bij 431 participanten. Bovendien maakten deze experimentele studies het mogelijk om meer inzicht te verwerven in de onderliggende verklaring van het effect: het is wel degelijk het verschil in productpresentatie dat ervoor zorgt ervoor dat offline consumenten meer verleid worden door ongezonde snacks. Daardoor belanden deze vaker in hun winkelkar.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels