nieuws

Supermarktomzet november stijgt 3,2 procent

Branche & Bedrijf

AMSTELVEEN – De supermarktomzet is in november ten opzichte van vorig jaar november gestegen met 3,2 procent naar € 3,43 miljard.

Supermarktomzet november stijgt 3,2 procent

Per kassabon werd er 6,9 procent meer afgerekend (€ 22,43 november 2016 en € 23,98 november 2017).

Uitgegeven kassabonnen

Het aantal uitgegeven kassabonnen in november daalde met 3,5 procent. Het aandeel van aanbiedingen op de kassabonnen blijft wel stijgen. Van de totale supermarktomzet is 19,3 procent middels een aanbieding (folder, tv, online) verkocht afgelopen jaar. Dit aandeel was in 2015 15,8 procent en in 2016 18,3 procent.

Stijgend aandeel online

De supermarktomzet is tot en met november 2017 gestegen met 2,9 procent naar € 33,23 miljard (€ 32,29 miljard tot en met november 2016). In dezelfde periode steeg de omzet per kassabon met 5,8 procent naar € 23,68 miljard (€ 22,37 miljard t/m november 2016). Deze stijging wordt mede veroorzaakt door het stijgend aandeel online van 2,1 procent naar 2,9 procent binnen de supermarktomzet, met een hoge kassa – bonwaarde.

Gepensioneerden maken gebruik van aanbiedingen

Vooral schoonmaakartikelen (41,5 procent) en bier (36,0 procnet) worden steeds vaker middels een aanbieding verkocht maar ook bij versgroepen zoals verse maaltijden/pizza’s (25,6 procent), vlees/gevogelte/vis (21,9 procent) en agf (21,7 procent) ligt dit aandeel bovengemiddeld. Ook bij home care & personal care  (34,1 procent) stijgt het aandeel. Welgestelde gepensioeneerden maken het meest gebruik van aanbiedingen. Hoewel er op alle dagen een stijgende lijn in de aankoop van aanbiedingen te zien is, neemt het belang af naarmate de week vordert. Zo wordt op maandag 20,5 procent via een aanbieding verkocht, op zaterdag is dit nog 17,7 procent.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels