nieuws

‘Snelle groei voor online kerstboodschappen’

Branche & Bedrijf 108

NIEUWEGEIN – Een kwart van de Nederlanders doet dit jaar in ieder geval een deel van kerstboodschappen online. Voor bijna één op de vijf online klanten is het de eerste keer dat ze rond de feestdagen bestellen bij websupers.

‘Snelle groei voor online kerstboodschappen’
Foto: Shutterstock

Dat is de uitkomst van onderzoek van consultant Manhattan Associates. Vooral jongeren zijn volgens het bedrijf geneigd hun kerstboodschappen via internet te bestellen. Bij respondenten tussen de 18 en 34 jaar zegt al 34,7 procent in ieder geval een deel van de boodschappen via het web te bestellen. Ook onder mannen ligt het percentage dat kiest voor een webkerst hoger dan gemiddeld, 31 procent. Bij vrouwen ligt dit percentage nog maar op 21,2 procent.

Drukte en gemak belangrijkste redenen

Volgens het onderzoek zijn de verwachte drukte in de supermarkt en gemak de belangrijkste redenen om uit te wijken naar het internet. Daarnaast zijn tijdsbesparing en de veel grotere hoeveelheid boodschappen belangrijke redenen om online te bestellen. Bijna de helft van de ondervraagden zegt de kerstboodschappen in ieder geval twee dagen voor Kerstmis online te willen hebben.

Bezorgkosten geen probleem, extra kosten wel

Ruim driekwart van de consumenten vindt het geen probleem om bezorgkosten te betalen, maar dit mag rond de feestdagen niet meer zijn dan normaal. D’e drukte rondom de feestdagen mag voor supermarkten dus geen reden zijn om extra kosten in rekening te brengen. Voldoende bezorgcapaciteit rondom de feestdagen wordt daarmee essentieel voor supermarkten’, aldus de onderzoekers. Albert Heijn gaf eerder al aan rond kerst 35 procent meer bestellingen te verwachten. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels