nieuws

Doorbraak: 1 procent is al klant bij Picnic

Branche & Bedrijf

DONGEN – Picnic breekt in hoog tempo door naar het grote publiek. Vorige maand deed 1 procent van de huishoudens al minimaal één keer boodschappen bij de onlinesupermarkt.

Doorbraak: 1 procent is al klant bij Picnic

Over heel 2017 heeft zelfs 1,7 procent van de Nederlandse huishoudens online gekocht bij Picnic. Het bedrijf slaagt er bovendien in klanten vast te houden. Liefst 81 procent van de huishoudens deed opnieuw boodschappen bij de websupermarkt. Begin dit jaar bereikte Picnic nog maar 0,2 procent van de huishoudens. ‘Met de uitbreiding van hun werkgebied trekken ze steeds meer klanten, met periode 11 als uitschieter’, licht research director Joop Holla van GfK toe.
Uit de cijfers van het bureau blijkt dat klanten vorige maand gemiddeld 2,9 keer bestelden bij Picnic en per bestelling €38,89 uitgaven. Ze gaven in periode 11 meer dan 40 procent van hun budget uit bij de websuper. ‘Van iedere €100 aan boodschappen ging €43,50 naar Picnic’, aldus Holla.

Hoog percentage herhaalbestellingen

De research director van GfK noemt het percentage klanten dat een tweede keer bestelde ook hoog. ‘Klanten van Picnic zijn blijkbaar tevreden. Bij Albert Heijn ligt de repeat op 57 en bij Jumbo op 58. Wel ligt het gemiddelde bestelbedrag bij Picnic veel lager dan bij andere online partijen. Het branchegemiddelde is ongeveer €75.’

Marktaandeel online groeit verder

Het totale marktaandeel van online binnen de supermarktomzet blijft, mede door de groei van Picnic, ook doorstijgen. In het derde kwartaal kwam dit volgens de GfK-cijfers uit op 3,2 procent. Holla: ‘Als we naar periode 11 kijken is het echter al
3,8 procent. Het is wel zo dat de groei volledig afkomstig is uit de Randstad. Daar ligt het marktaandeel van online al boven de 5 procent. In de rest van Nederland groeit het niet.’

Vergelijkbaar met avond- en zondagverkopen

Die trend verbaast Holla niet. ‘Kijk naar de ontwikkeling in het verleden van de avond- en weekeindomzetten, dan zie je hetzelfde. Jongeren en de Randstad begonnen ermee en nu wil geen supermarktketen de avond- en zondagverkopen meer missen. Dat gaat met online ook zo.’

Afhalen daalt verder

De groei van het marktaandeel van online komt volledig voor rekening van het thuisbezorgen van boodschappen. In het derde kwartaal lag het aandeel van het ophalen van boodschappen op 0,6 procent. Dit is het laagste cijfer sinds het derde kwartaal van 2015. Van alle bestellingen wordt 20 procent afgehaald.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels