nieuws

Dick Boer: ‘We hadden Lidl scherper moeten volgen’

Branche & Bedrijf

ZAANDAM – Ahold Delhaize-topman Dick Boer heeft veel geleerd van de opmars van Lidl in onder meer Nederland. ‘We hadden ze met onze prijzen scherper moeten volgen.’

Dick Boer: ‘We hadden Lidl scherper moeten volgen’
Foto: Distrifood

Dat zegt Boer in een interview afgelopen weekeinde met NRC Handelsblad. De voormalige baas van Albert Heijn snapt alle aandacht voor Lidl in de Verenigde Staten niet zo. ‘Walmart is de grootste discounter ter wereld en als zij een nieuwe winkel openen dan schrijft niemand daarover. En we hebben al kennis over Lidl, dat is het voordeel van Europees-Amerikaans zijn. We hebben met onze Amerikaanse collega’s gedeeld waar ze op moeten letten, wat wij eerder verkeerd deden.’

Versafdeling niet goed genoeg beschermd

Daarbij kijkt Boer vooral naar vers. ‘We hebben onze versafdeling in Europa niet goed genoeg beschermd. Een versafdeling geeft een discounter meer het imago van een gewone supermarkt. We hadden ze met onze prijzen scherper moeten volgen. En tegen de klant moeten zeggen: als u deze bananen bij een discounter kunt vinden voor deze prijs, kunt u dat ook bij ons.’

Jaloers op algoritmes Amazon

Over de overname van Whole Foods Market door Amazon zegt Boer dat Amazon nog jaloers kan zijn op de manier waarop Ahold Delhaize erin slaagt verse producten bij de klant thuis te bezorgen. Hij ziet echter bij Amazon ook dingen om jaloers op te zijn. ‘Wij zetten in de winkel aanbiedingen neer waar jij langs loopt en denkt: nou, die is voor mij. Dat doen zij natuurlijk slim op het web, door algoritmes en kunstmatige intelligentie te gebruiken. Ze schotelen je dingen voor waarvan je denkt: holy shit. nooit gedacht dat ik dát nodig had.’

Aankoop Bol.com zet Ahold op goede spoor

Ahold Delhaize zelf gebruikte data vooral om de logistiek te optimaliseren, maar dat is ook aan het veranderen. ‘Daarom was de aankoop van Bol.com ook zo goed, want toen konden wij leren hoe zij gebruik maken van data. Dat doen wij nu ook.’ De komende jaren wordt dat in de ogen van Boer alleen maar belangrijker. ‘We kunnen bijvoorbeeld helpen met een allergie. Dat jij, wanneer je een artikel scant met bijvoorbeeld je iPhone, merkt: hé, ik moet dit product eigenlijk niet hebben.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels