nieuws

AH, Aldi en Dirk mee in folderoffensief

Branche & Bedrijf 4292

AMSTERDAM – Albert Heijn, Aldi en Dirk van den Broek anticiperen op de invoering van de ja-ja-sticker in Amsterdam. De drie supermarktketens doen mee aan de campagne Zet je brievenbus op groen.

AH, Aldi en Dirk mee in folderoffensief

De folderoorlog in de hoofdstad kende vorige week een voorlopig hoogtepunt in het besluit van de rechter.

Alleen bij mensen met ja-ja-sticker

De rechter bepaalde, tot ongenoegen van verschillende folderverspreiders, dat per 1 januari 2018 reclamefolders alleen nog maar mogen worden bezorgd bij mensen met een ja-ja-sticker op de brievenbus. Brancheorganisatie MailDB, KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en reclameverspreider Spotta gaan hiertegen in beroep.

Bij wijze van pilot

Ondertussen werkt het trio, onder voorbehoud van de uitkomst van het hoger beroep, bij wijze van pilot aan de uitrol van een systeem zoals de gemeente Amsterdam dat voorstaat. Dit gebeurt in de vorm van de campagne ‘Zetjebrievenbusopgroen’. Verschillende retailers, waaronder Albert Heijn, Aldi en Dirk, werken volgens MailDB mee. In verschillende Amsterdamse winkels van de supermarktketens staan displays met ja-stickers en hangen posters om klanten aan te sporen de stickers op de brievenbus te plakken.

Retailers eerst afwachtend

De uitspraak van de rechter heeft de formules het zetje gegeven om mee te doen, zegt bestuurder Eelco Lulofs van MailDB tegen Distrifood. ‘In de aanloop naar het proces zijn retailers afwachtend geweest. Nu het oordeel van de rechter is gepubliceerd, helpen alle grote retailketens in Amsterdam actief mee de campagne.’ Naast Albert Heijn, Aldi en Dirk werken, op moment van schrijven, nog 14 andere ketens mee aan de campagne in de hoofdstad. Het gaat onder meer om Etos, Blokker en Kruidvat. Dirk anticipeerde al eerder op de uitspraak.

Folder in vorm huis-aan-huis krant

Vorig jaar meldde Distrifood dat Dirk in de aanloop naar de rechtszaak een test uitvoerde met een folder in de vorm van een huis-aan-huis krant. Dirk wil momenteel tegen dit blad niets kwijt over de  resultaten van die pilot. Wel stelt het bedrijf dat het besluit invloed heeft op de formule. ‘Deze uitspraak heeft zeker gevolgen, want de weekfolder is een belangrijk communicatiemiddel om onze klant te bereiken. We beraden ons niet op stappen, maar wel over een alternatief voor de communicatie richting onze klant’, zegt Dirk-woordvoerder Esther Kingma.

Reageer op dit artikel