nieuws

Winterweer stuwt online kerstomzet

Branche & Bedrijf

AMSTERDAM – De omzet van online retailers ligt in de aanloop naar Kerstmis zo’n 34 procent hoger dan een normale week. Het winterse weer van de afgelopen weken is mede debet aan een grotere stijging van de online omzet dan eerder verwacht.

Winterweer stuwt online kerstomzet
Foto: Shutterstock

Dat meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org op basis van een enquête die is uitgevoerd in samenwerking met logistiek dienstverlener PostNL. De gemiddelde weekomzet online in Nederland bedraagt volgens de organisatie €231 miljoen. Tussen 6 december en 24 december komt deze uit op €309 miljoen, een toename van 34 procent. De totale e-commerce-omzet in de aanloop naar Kerstmis komt daarmee uit op €928 miljoen.

Winterweer zorgde voor extra impuls

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zorgde het winterweer voor een extra impuls. ‘Het extreme weer dat vorige week ons land teisterde heeft voor een flinke boost in online aankopen gezorgd. Consumenten kozen daarmee voor het gemak van online shoppen zodat ze zelf niet naar buiten hoefden en toch hun aankopen op tijd binnen hadden.’

Supermarkten speelden goed in op de trend

Online supermarkten speelden daarbij volgens de directeur van de brancheorganisatie ook een belangrijke rol. ‘Hierbij gaat het overigens niet meer alleen om kerstcadeaus, want werkelijk alle denkbare kerstzaken worden online besteld. En het zijn juist de online actieve supermarkten en speciaalzaken die hier goed op inspelen, met bijvoorbeeld speciaal voor de kerst samengestelde maaltijdboxen en pakketten van mooie wijnen en speciaalbieren.’

Supermarkten verwachten miljard omzet

Vorige week werd al bekend dat de Nederlandse supermarkten rond de kerst verwachten dat de omzet de grens van €1 miljard nadert. De websupermarkten spelen daarbij ook een rol, met veel extra bezorgingen op 24 december.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels