nieuws

Supermarktdeskundige Gerard Rutte overleden

Branche & Bedrijf 13

HAARLEM – Voormalig Distrifood-columnist en landelijk bekend supermarktdeskundige Gerard Rutte is afgelopen week op 55-jarige leeftijd overleden. Daarmee verliest de branche een imagobepalende en karakteristieke stem.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte overleden
Foto: Uwsupermarkt.nl

‘Afgelopen dinsdagnacht is Gerard in zijn slaap overleden. Gerard heeft ons ruim tien jaar lang geïnspireerd en gevormd. Onder zijn leiding en samen met onze klanten hebben we enorm veel bereikt’, zo meldt zijn bedrijf Uwsupermarkt op de website. Rutte was door een fietsongeluk in mei 2016 langere tijd buiten beeld. De laatste maanden werd hij weer voorzichtig actief.

Diep geraakt door overlijden

‘Sinds zijn fietsongeluk 1,5 jaar geleden hebben we zonder zijn dagelijkse inzet de organisatie voortgezet. Zijn onverwachts overlijden heeft ons diep geraakt. We zijn dankbaar om met hem te hebben mogen werken en hebben de ambitie en overtuiging dat we zijn innovatieve en klantgerichte aanpak succesvol zullen voortzetten’, zo vervolgt de mededeling over zijn overlijden.

Jarenlang columnist bij Distrifood

Rutte was vanaf halverwege de jaren negentig jarenlang columnist van Distrifood. Met zijn scherpe teksten en inzichten leverde hij een belangrijke bijdrage aan het succes van dit nieuwsblad. Hij trad bij actueel supermarktnieuws ook veelvuldig op in nieuwsuitzendingen op radio en televisie om het nieuws als deskundige te duiden. Eerder studeerde hij aan de Universiteit van Amsterdam, was hij actief als consultant en marketeer en was hij een tijd hoofdredacteur van Food Trade Journal.

Auteur van het standaardwerk over supermarkten

Rutte is ook de auteur van het standaardwerk over vijftig jaar zelfbediening in Nederland dat eind jaren negentig verscheen. Enkele jaren later schreef hij onder de titel Konmar & Kwel een boek over de opkomst en ondergang van supermarktconcern Laurus. De laatste jaren was hij met zijn eigen bedrijf actief in digitale winkelcommunicatie en bij de ontwikkeling van acties. Daarnaast had hij tot recent nog een rubriek in het blad Food Personality.

De redactie van Distrifood wenst familie, vrienden en kennissen veel sterkte met het verlies van een markante, creatieve en scherpe man. De uitvaart vindt komende woensdag plaats vanaf 13.45 uur in de Mariakerk in Haarlem. Zondag is er vanaf 14.00 tot 15.00 uur gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren in het Yarden Uitvaartcentrum Kennemerland in Haarlem.

Hieronder zijn laatste column voor Distrifood van 25 september 2004. Een column die weinig aan relevantie heeft ingeboet.

Door wrijving glans

Dit is mijn laatste column voor Distrifood. Ik heb andere plannen en die zijn conflicterend en wellicht ook concurrerend met de belangen van de uitgever.

Daar moeten we niet moeilijk over doen, zo is het leven. Jammer is het wel, het is altijd een waar genoegen om op een podium als dit je kunstjes te mogen vertonen.
In de zes jaar dat ik voor dit blad mijn stukkies tikte, is er veel veranderd in de supermarktwereld. Eén ding is echter onveranderd gebleven: we gaan in deze branche als egeltjes met elkaar om. In ieder geval in de openbaarheid. Daarbuiten gelden andere regels en maken we elkaar af.

De term ‘uitroken’ kwam tot voor kort alleen voor in boeken over de Tweede Wereldoorlog, nu worden ze gebruikt door grote organisaties. In de branche is het anders: geen fout woord in de pers, de pot wordt als het even kan dicht gehouden. Bedrijfsleiders moeten hun mond houden, fabrikanten werken het liefst met woordvoerders en ondernemers worden als kleine kinderen zoet gehouden. Eerst overleg met het hoofdkantoor, dan pas de pers in. Of liever helemaal niet.

Dat levert koddige taferelen op: volwassen mensen die op een woordvoerder moeten wachten om hun mening te kunnen geven. En iedereen die een commerciële rol wil spelen in deze business, moet zich daaraan houden.

Distrifood onttrekt zich daar als enige blad aan en zo hoort het ook. Discussie moet er gevoerd worden, vrije geesten moeten een kans krijgen. Door wrijving glans. Mensen de mond snoeren leidt tot ongezonde situaties, tot onvolwassenheid. En dat in een branche die zich voorstaat innovatief en leidend te zijn.

Ik dank Reed Business Information dat ik met volledige steun van redactie en commercie alles heb kunnen schrijven waar ik zin in had. Ze hebben me nooit laten vallen. Ik ben nooit gecensureerd. Niet na een advocatenbrief, niet na een ingezonden stuk en al helemaal niet na het opzeggen van één of meerdere abonnementen.

Eén ding wil ik nog wel kwijt: het belang dat aan een column wordt gehecht, is veelal zwaar overtrokken. Nergens voor nodig. Jan van den Broek zei eens tegen me: ‘Rutte, in die stukkies van jou wordt morgen weer vis verpakt, dus waar hebben we het over.’
Hij heeft gelijk. Ik gun u nog heel veel (rotte en verse) vis.

Gerard Rutte

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels