nieuws

CBS: online food groeit het hardst

Branche & Bedrijf 3005

DEN HAAG – Meer dan een kwart van alle Nederlanders kocht dit jaar wel eens zijn boodschappen via het internet. Dat is een stijging van 7 procentpunten ten opzichte van vorig jaar.

CBS: online food groeit het hardst

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2016 bestelde 19 procent af en toe levensmiddelen of cosmetica online. Daarmee is het aantal consumenten dat online boodschappen besteld nu groter dan het aantal mensen dat een mobiel telefoonabonnement afsluit. Ook het online kopen van films of muziek, digitale studie- of lesmaterialen en medicijnen worden door minder mensen via het web gekocht.

Helft consumenten koopt online kleding

Ten opzichte van veel andere assortimentsgroepen loopt de online verkoop van food echter nog achter. Zo koopt inmiddels meer dan de helft van de consumenten soms online kleding of sportartikelen en doet bijna de helft dit met het boeken van reizen en accommodaties of het kopen van kaartjes voor evenementen.

Geen categorie groeide sneller dan online food

De online aankopen voor bijna alle door het CBS onderzochte producten en diensten waren dit jaar hoger dan voorgaande jaren. Geen enkele categorie steeg echter zo hard als levensmiddelen. Nederlanders kochten bovendien steeds vaker zaken online en gaven daarbij meer uit. De vaakst voorkomende klacht bij online shoppen is te late levering.

600 miljoen aan online aankopen in EU

Ook de aankopen van Nederlanders bij webwinkels uit andere EU-landen stegen. In de eerste zes maanden van 2017 hield die stijging gelijke tred met de omzetstijging van Nederlandse webwinkels. Tot voor kort steeg de omzet van buitenlandse webwinkels harder. Het CBS schat dat Nederlanders van januari tot en met juni ruim 600 miljoen euro uitgaven bij online winkels in de EU.

Achtergrond: Geschiedenis, feiten en ontwikkelingen in online foodverkoop

Reageer op dit artikel