nieuws

Omzet duurzame voeding supermarkt stijgt fors

Branche & Bedrijf 1871

DEN HAAG – Consumenten krijgen de smaak voor dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel steeds meer te pakken. In supermarkten is de groei aanzienlijk met een omzetplus van 36 procent.

Omzet duurzame voeding supermarkt stijgt fors

Het marktaandeel voor duurzaam voedsel steeg in een jaar tijd van 8 procent naar 10 procent, blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016 meldt minister Henk Kamp (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer. In 2010 was dat marktaandeel nog maar 3,5 procent.

Voor zevende jaar consumptie gegroeid

Voor het zevende achtereenvolgende jaar is de consumptie van duurzame producten flink gegroeid. Vorig jaar werd voor € 3,8 miljard aan duurzaam voedsel gekocht, 26 procent meer dan in 2015.

Duurzame eieren 40 procent van alle eieren

Consumenten willen met name dat hun eitjes milieu- en diervriendelijk worden geproduceerd. Duurzame eieren maken 40 procent uit van alle verkochte eieren. Verder hebben duurzame vis, koffie en thee een marktaandeel van 30 procent veroverd.

Duurzaam geen nichemarkt meer

Kamp zegt te verwachten dat de trend zich doorzet en dat het bedrijfsleven daarop zal inspelen. Volgens hem zijn duurzame voedingsalternatieven ‘al lang geen nichemarkt meer’. Hij noemt die ontwikkeling ‘echt zinvol, niet alleen voor natuur en dierenwelzijn, maar ook zeker voor de ondernemer’.

Groei ook bij andere verkooppunten

In supermarkten is de groei 36 procent. Bij verkooppunten waar consumenten meestal haast hebben, zoals op vliegvelden, treinstations en bij tankstations, groeide de verkoop van duurzame voedselproducten zelfs met 42 procent. In de horeca, in zorginstellingen en bij cateringbedrijven nam het aandeel duurzaam met 14 procent toe.

Stijgend bewustzijn bij consument

De sterke groei van totaal duurzaam komt voort uit verschillende factoren. Enerzijds groeit het aanbod, doordat supermarkten, ook gestimuleerd door diverse actiegroepen, er steeds vaker voor kiezen om het reguliere aanbod te vervangen voor een duurzamer alternatief. Aan de andere kant is er ook een consumententrend van stijgend bewustzijn over wat we eten, over dierenwelzijn en over de herkomst van onze voeding.

Cijfers van Wageningen Economic Research

De cijfers voor de Monitor Duurzaam Voedsel worden verzameld door Wageningen Economic Research, mede op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Reageer op dit artikel