nieuws

Genomineerden Merk van het Jaar bekend

Branche & Bedrijf 2501

DEN HAAG – De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2017 zijn bekend. De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) reikt in samenwerking met GfK en Distrifood de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen.

Genomineerden Merk van het Jaar bekend

In een grootschalig consumentenonderzoek onder ruim 11.500 shoppers, uitgevoerd door GfK, zijn 89 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Het merk met absoluut de hoogste score op zowel merkkracht als merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2016, wordt bekroond de award Merk van het Jaar 2017. De winnaars worden op donderdag 19 oktober bekend gemaakt tijdens de Jaarbijeenkomst van de FNLI.

Dit zijn de genomineerden voor de categorie awards in 2017*:
– Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s
– Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick
– Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: De Ruijter, Lays, LU
– Kruidenierswaren overig: Calvé, Koopmans, Nutrilon
– Zuivel, geelvetten en sojaproducten: Campina, Chocomel, Mona
– Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker, HAK, Ola
– Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea, Pampers, Robijn
* In cursief de nieuwkomers (de merken die in 2016 niet genomineerd waren)

Bijzondere prestatie award voor ontwikkeling in Merkkracht

Elk jaar wordt ook een prijs voor een bijzondere prestatie uitgereikt. Dit jaar is dat voor het merk dat het sterkst is gestegen in merkkracht. De mentale kracht van een A-merk wordt bepaald door MerkKwaliteit, de gepercipieerde ‘waarde’ van het productassortiment, en de MerkVitaliteit, de extrinsieke, meer emotionele elementen van een merk. Het merk dat zich in de periode 2016-2017 op deze elementen het meest positief heeft ontwikkeld, ontvangt de bijzondere prestatie award.
De genomineerden voor deze speciale award zijn: Nestlé, Pepsi en Red Bull.

Ook beloning korte termijn merkkracht

Danny van den Burg van GfK: ‘Sinds de 2013-editie speelt de ontwikkeling van het merk ten opzichte van het voorgaande jaar al een rol bij de vaststelling van de Merk van het Jaar award. We hebben er dit jaar voor gekozen om de bijzondere prestatie award toe te kennen aan het merk dat zich in het bijzonder het sterkst verbeterd heeft in merkkracht. Deze award is daarmee een beloning voor de korte termijn prestatie van het merk.’

De Merk van het Jaar winnaars de voorgaande jaren waren:

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels