nieuws

Albert Heijn koppelt Siri aan Appie-app

Branche & Bedrijf 2011

ZAANDAM – Klanten van Albert Heijn kunnen vanaf vandaag hun boodschappenlijstje in de Appie app maken met Siri: de persoonlijke assistent op iPhone en iPad.

Albert Heijn koppelt Siri aan Appie-app
De Appie-app van Albert Heijn

Siri werkt met spraakherkenning. Albert Heijn heeft naar eigen zeggen een primeur te pakken: nog geen enkele andere retailer in Nederland heeft Siri gekoppeld aan z’n eigen apps.

Diverse commando’s mogelijk met Siri

Albert Heijn laat in een persbericht weten wat voor soort commando’s er middels Siri kunnen worden ingesproken in de app. Klanten kunnen bijvoorbeeld producten op hun Appie-boodschappenlijstje zetten en het aantal gewenste producten aangeven. Ook kunnen producten worden doorgestreept en kan Siri worden gevraagd welke boodschappen er op het lijstje staan. AH geeft ook een aantal voorbeeld-spraakopdrachten: ‘Zet 3 appels en 4 bananen op mijn lijst in Appie.’ Of: ‘Voeg 300 gram gehakt toe aan mijn lijst in Appie.’ Maar ook: ‘Vink appels van mijn lijstje af in Appie’ of ‘Wat heb ik op mijn lijst in Appie’.

Boodschappen direct op lijstje

Albert Heijn laat weten dat klanten niet eerst de Appie app hoeven te openen. Ze kunnen meteen beginnen door de homeknop op hun iPhone of iPad in te drukken en Siri te starten. De boodschappen worden toegevoegd aan het lijstje in de Appie app. Vervolgens kunnen zij boodschappen doen zoals ze dat het willen: in de winkel, bestellen en thuis laten bezorgen of ophalen bij een Pick Up Point.

‘AH innoveert continu’

Albert Heijn blijft naar eigen zeggen continu innoveren om boodschappen doen en lekker eten makkelijker te maken. ‘Bijvoorbeeld door persoonlijke boodschappenlijstjes voor klanten klaar te zetten, te pionieren met bezorging binnen twee uur en de Allerhande Chatbot die je in no time lekkere recepten geeft op basis van jouw voorkeuren.’

Eerder al werd Hiku gelanceerd

Eerder dit jaar lanceerde Albert Heijn al de Hiku, een slimme koelkastmagneet. Door boodschappen in te spreken of producten te scannen op de Hiku worden ze toegevoegd aan het lijstje in de Appie-app en op AH.nl. De Hiku lijkt door deze nieuwe ontwikkeling echter vooral een tussenstap te zijn. Het juist inspreken van de boodschappen bleek bij de Hiku de grootste uitdaging te zijn. ‘De functie spraakherkenning kan nog worden verbeterd. We krijgen van klanten terug dat niet altijd het juiste product naar voren komt bij inspreken. Het scannen gaat wel goed’, zei AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh deze zomer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels