nieuws

Detailresult en Aldi leveren marktaandeel in

Branche & Bedrijf 10070

AMSTERDAM – Aldi en Detailresult zijn de twee organisaties die het afgelopen jaar het meeste marktaandeel hebben ingeleverd. Bij Aldi bedraagt de teruggang 0,3 procentpunt, terwijl Detailresult 0,2 procentpunt inlevert.

Detailresult en Aldi leveren marktaandeel in

Dat blijkt uit door Nielsen bekendgemaakte cijfers over 2016. De ombouw van de laatste C1000-winkels levert Jumbo een sprong van 17,4 procent naar 18,4 procent op. Echter C1000 had over 2015 nog een marktaandeel van 1,1 procent, wat betekent dat ergens rond de ombouw nog 0,1 procentpunt verloren is gegaan. Albert Heijn zag het marktaandeel, zoals recent al bekendgemaakt, toenemen van 35,0 naar 35,2 procent.

Marktaandeel van Superunie iets gedaald

De andere grote inkoper, Superunie, zag het marktaandeel over 2016 afnemen van 29,2 naar 29,1 procent. Daarbij is in ieder geval duidelijk dat de twee formules van Detailresult ieder één productpunt inleverden. Dirk van den Broek daalt van 3,8 naar 3,7 procentpunt, terwijl Dekamarkt het aandeel van 1,9 naar 1,8 procent ziet afnemen. Coop (3,0 naar 3,1) en Deen (2,1 naar 2,2) wonnen beiden iets door een toegenomen aantal winkels. Emté en MCD (respectievelijk 2,6 en 0,5) leverden één procentpunt in.

Marktaandeel van Plus blijft gelijk

Plus (6,2), Hoogvliet (2,1), Spar (1,2), Jan Linders (1,1) en Poiesz (1,0) zijn en marktaandeel gelijk gebleven ten opzichte van 2016.  De ontwikkelingen bij Vomar worden niet apart genoemd, maar zitten wel in het totaalcijfer van Superunie verwerkt. Vomar doet het naar eigen zeggen erg goed met de nieuwe Vomar Rood-winkels, maar geeft zelf ook geen cijfers over de totale prestatie van de formule. De Attent-formule, die wordt opgeheven heeft nog 0,2 procent van de markt, tegen 0,3 procent in 2015.

Aldi verliest en Lidl wint bij de discounters

Bij de discounters is het opvallend dat Aldi nog altijd aandeel blijft inleveren, ondanks het feit dat het aantal vestigingen licht is gegroeid in 2016. De van oorsprong Duitse discounter zag het aandeel over 2016 teruglopen van 7,3 naar 7,0. Ter vergelijking; in 2007 had Aldi in Nederland nog 8,9 procent van de markt in handen. Het totale marktaandeel van harddiscount in Nederland bleef overigens exact gelijk, want Lidl groeide juist met 0,3 procentpunt (10,0 naar 10,3), dit gebeurde ook met meer winkels.

Klik hier voor de historische ontwikkeling van de marktaandelen >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels