nieuws

AH mikt op To Go zonder kassa’s

Branche & Bedrijf 1649

ZAANDAM – Albert Heijn gaat Amazon achterna. De marktleider hoopt al volgend jaar bij AH to go een winkel te testen zonder kassa’s, waarbij klanten automatisch met hun mobiele telefoon betalen.

AH mikt op To Go zonder kassa’s
Foto: Fotopersbureau Dijkstra

Dat zegt AH-directeur Wouter Kolk in dagblad De Telegraaf. ‘Ik hoop dat we volgend jaar de eerste AH to go-winkels zonder kassa kunnen testen. We testen bewust bij AH to go. Daar is de snelheid van betaling het belangrijkst. Maar bij succes zal het ook in andere Albert Heijn-winkels beschikbaar komen’, aldus Kolk in de krant.

AH gaat het anders doen dan Amazon

Hoewel het op het eerste oog klinkt als de gemakswinkel die Amazon in Seattle heeft geopend, trekt Albert Heijn zijn eigen plan. Kolk: ‘Het zal er anders uitzien dan bij Amazon.’ Kolk bezocht de afgelopen periode een aantal bedrijven in het hart van de high tech sector, Silicon Valley in Californië. Hij bezocht daar onder meer Facebook, Google, LinkedIn en verschillende startende bedrijven. ‘We praten geregeld met deze bedrijven over allerlei zaken. Het is fijn daar op bezoek te gaan en met hun knapste koppen te spreken over hoe je bijvoorbeeld vernieuwing en innovatie in je bedrijf organiseert.’

Technologie gaat een grotere rol spelen

Albert Heijn hield gisteren een symposium rond het 130-jarige bestaan van het bedrijf, waarbij alle stakeholders waren uitgenodigd. Kolk schetste daar volgens De Telegraaf een beeld van de supermarkt in 2025. ‘De supermarkten zullen er in 2025 veel gedifferentieerder uitzien. Ze kunnen van wijk tot wijk en van stad tot platteland verschillen. Beleving, gemak en snelheid zijn de trends. Er gebeurt straks wat jij wilt. Technologie gaat een grote rol spelen. Voorstelbaar is dat je op je app te zien krijgt wat op dat moment gezond is om te eten.’

Vers én hypervers gaan groeien

Ook het aanbod verandert, met meer vers en zelfs hypervers, zo laat de AH-directeur weten. ‘Het versaanbod zal een grotere plek innemen. Mogelijk kun je het straks zelf plukken. Ook zal er steeds meer lokaal worden geteeld. De afstand van de groei van de producten tot de winkel wordt kleiner. Voedsel uit verre landen halen wordt minder gangbaar.’

Geen voorspelling voor online groei

Kolk verwacht verder dat online verder gaat groeien, maar wil daar geen cijfers aan koppelen. ‘Straks heb je binnen een of twee uur je boodschappen in huis of kun je ze ophalen in de winkel. Hoe sterk het echter groeit, durf ik niet te zeggen. Klanten blijven winkels belangrijk vinden. Ik denk dat de supermarkt in 2025 een bron wordt van advies en inspiratie op het gebied van voedsel.’

Reageer op dit artikel