nieuws

Nederlander vaker de grens over voor boodschappen

Branche & Bedrijf 3048

DONGEN – Nederlanders gaan vaker de grens over om boodschappen te doen en geven ook meer uit bij supermarkten in België en Duitsland.

Nederlander vaker de grens over voor boodschappen
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit onderzoek van GfK. Volgens het onderzoeksbureau doet bijna drie op de tien huishoudens in het grensgebied met België en Duitsland soms boodschappen over de grens. Gemiddeld gaat deze groep per jaar tien keer in een buurland naar de winkel om daar vervolgens gemiddeld €33,97 per bezoek uit te geven. In vergelijking met 2016 is de omzet van dagelijkse boodschappen in het grensgebied met Duitsland en België dit jaar toegenomen naar 2,70 procent, tegen 2,59 procent in zelfde periode in 2016.

Duitsland populairder dan België

Duitse supermarkten zijn daarbij populairder dan Belgische bij inwoners van de grensgebieden, zo blijkt uit de cijfers. Van elke euro omzet aan dagelijkse boodschappen, uitgegeven door huishoudens in het grensgebied bij Duitsland, gaat 4,07 procent de grens over tegen 3,86 procent in zelfde periode in 2016.

Niet alles ten koste van omzet supermarkten

Niet al die omzet gaat ten koste van de verkopen van Nederlandse supermarkten, voor een deel betreft het assortiment dat of slechts in de borrelshop te koop is of afkomstig is uit een segment waarin supermarkten veel concurrentie hebben van drogisterijen en non-fooddiscounters als Action.

Alcohol en drogisterij-artikelen erg populair over de grens

In vergelijking met afgelopen jaar wordt er vooral aan persoonlijke verzorging, sanitaire producten en frisdranken meer besteed in het buitenland. Verder worden er vooral drogisterij-artikelen en alcohol over de grens gekocht. Deze producten worden door consumenten als goedkoper gezien in vooral Duitse winkels.

Reageer op dit artikel