nieuws

Kritiek CBL op nieuwe Schijf van Vijf

Branche & Bedrijf

DEN HAAG – Het CBL betreurt de keuze van het Voedingscentrum om groentenconserven en smoothies niet in de nieuwe Schijf van Vijf op te nemen.

Kritiek CBL op nieuwe Schijf van Vijf

Het Voedingscentrum heeft dinsdag de nieuwe Schijf van Vijf gepubliceerd. Voedingsadviezen van de Gezondheidsraad zijn er in verwerkt.

Groentenconserven
Het CBL vindt het erg jammer dat groentenconserven en smoothies niet in de Schijf voorkomen. ‘Deze producten zijn voor veel mensen juist een makkelijke manier om de groenteconsumptie te vergroten. Zeker nu het zoutgehalte in groentenconserven drastisch is verlaagd’, aldus Henrieke Crielaard, manager gezondheid en voedselveiligheid van het CBL in een reactie.

Uitleg
Verder is het CBL wat bevreesd voor de complexheid van de Schijf van Vijf.  ‘Nieuw is dat binnen de verschillende schijven een extra onderverdeling is gemaakt. Dat maakt de nieuwe Schijf van Vijf lastiger te lezen. Een uitgebreide campagne die een goede uitleg geeft vinden wij daarom erg belangrijk’, vervolgt Crielaard.

Gezondheidsraad
Het CBL is wel blij dat de nieuwe inzichten van de Gezondheidsraad nu verwerkt zijn in de Schijf van Vijf. Dit maakt het voor de consument makkelijker om het advies op te volgen aldus het CBL.

Klimaatverandering
Ook Natuur & Milieu toont zich kritisch en vindt dat het Voedingscentrum te weinig aandacht heeft besteed aan klimaatverandering, dierenwelzijn en antibioticagebruik. ‘Als je zo’n schijf uitbrengt moet je niet alleen consumenten de gezonde kant opsturen, maar ook zorgen dat de aarde en dieren gezond blijven. Dat betekent minder vlees en zuivel, en meer groente, bonen, peulvructen en vegaburgers’, laat Natuur  & Mileu weten.

250 gram groente
Opvallend in de nieuwe Schijf van Vijf is dat het Voedingscentrum nu adviseert per dag 250 gram groente te eten, 50 gram meer dan in de vorige Schijf van Vijf. En waar voorheen het advies was: twee keer per week vis waarvan één keer vette vis, is dat nu teruggebracht naar eens per week vette vis. Ook adviseert het Voedingscentrum per dag 25 gram ongezouten noten en drie koppen groene of zwarte thee. Vruchtensap wordt niet langer aanbevolen. Eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie op te krikken, maar in de nieuwe schijf wordt het eten van fruit gezonder gevonden dan het drinken van sap. Voor een gezond eetpatroon moeten mensen iedere week een keer peulvruchten eten en minderen met vlees, vooral rood vlees.

Vleeswaren
In de schijf zijn snoep, snacks, koeken, vleeswaren en zoet broodbeleg niet opgenomen. Dat betekent niet dat mensen dat niet moeten eten, zegt het Voedingscentrum, maar probeer het niet te vaak te doen, bijvoorbeeld hooguit drie tot vijf keer per dag iets kleins (vruchtenhagel op de boterham, een lepel satésaus bij de kipspies), en maximaal drie keer per week een grotere snack (croissant, klein zakje chips, stuk taart). Alcohol wordt ook niet aangeraden.

Vakken
De schijf bestaat uit vijf vakken: groente en fruit; smeerbare vetten en bak- en braadproducten; vis, vlees, peulvruchten, ei, zuivel en noten; brood, graanproducten en aardappelen; dranken.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels