nieuws

65-plussers komen vooral bij Spar, Poiesz en Aldi

Branche & Bedrijf 3600

DONGEN – Spar, Poiesz en Aldi trekken relatief veel klanten van 65 jaar en ouder. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK naar buiten heeft gebracht.

65-plussers komen vooral bij Spar, Poiesz en Aldi
Oudere klanten bij Poiesz. Foto: Anne van der Woude

Vooral Spar heeft een marktaandeel binnen 65-plussers dat veel hoger ligt dan op basis van het totale marktaandeel van de formule mag worden verwacht. De zogenoemde fair share van 65-plussers bij Spar ligt op 169. Bij Poiesz is dit 133, terwijl Aldi op 117 zit. Ook Nettorama (115) en Coop (113) hebben een fair share van boven de 110 onder de doelgroep 65-plussers. Jumbo (85) en Lidl (87) zijn juist minder populair bij oudere consumenten.

Contrast tussen discounters groot

Het contrast in de klantenkringen van Aldi en Lidl is ook groot als het gaat om jongere klanten. Aldi heeft onder consumenten van onder de 50 jaar een fair share van 86, terwijl Lidl op 104 zit. Spar (fair share 51) trekt overigens relatief de minste klanten uit deze doelgroep.

65-plussers steeds belangrijker

Het onderzoek laat zien, dat oudere klanten steeds belangrijker worden voor supermarkten. Inmiddels komt 56 procent van de supermarktomzet van consumenten die ouder zijn dan 50 jaar. Oudere klanten wijken qua bestedingen af van de jongere doelgroep.

In Distrifood 49, die zaterdag 10 december is verschenen, een uitgebreider verhaal over de oudere klant en het onderzoek dat GfK deed naar deze klantengroep. 

Reageer op dit artikel