nieuws

Lidl op vingers getikt door RCC

Branche & Bedrijf

AMSTERDAM – Lidl is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie (RCC). In een landelijke reclamefolder is misleidende en oneerlijke informatie verstrekt over theelichten.

Lidl op vingers getikt door RCC

Het betreft de landelijke reclamefolder van week 36 (vanaf 3 september 2015) van Lidl waarin theelichten in verschillende geuren worden aangeboden, waaronder de geuren aardbei en tropisch.

Geuren 
Een consument heeft een klacht ingediend omdat de geuren aardbei en tropisch in de winkel niet verkrijgbaar waren in de week vanaf 3 september 2015. In 2014 is zij naar aanleiding van eenzelfde reclame-uiting ook naar de winkel gegaan blijkt uit de uitspraak van de RCC. Ook toen waren deze geuren niet verkrijgbaar. Zij heeft Lidl daarover bericht, maar niets vernomen. Deze keer is haar door de leidinggevende in de winkel verteld dat de betreffende geuren opnieuw niet geleverd waren.

Oude reclame-uiting
Lidl stelt dat in 2014 wel alle zes geuren zijn verkocht, maar dat in 2015 het assortiment geuren is aangepast. Helaas is volgens de discounter de oude reclame-uiting uit 2014 opnieuw gebruikt. De geuren tropisch en aardbei zijn dus ten onrechte afgebeeld in de bestreden folder. Lidl heeft intern actie ondernomen om herhaling in de toekomst uit te sluiten. Er zijn excuses aangeboden en aan klaagster is een tegoedbon aangeboden.

Misleidend
De RCC oordeelt dat de reclame-uiting gepaard met onjuiste informatie over de beschikbaarheid van de producten. Verder is de commissie van oordeel dat de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk. Lidl heeft volgens de RCC nu wel voldoende aannemelijk gemaakt dat maatregelen genomen worden zodat een zogeheten ‘aanbeveling’ achterwege blijft.

Reageer op dit artikel