nieuws

Jumbo troeft AH af op social media

Branche & Bedrijf

AMSTERDAM – Jumbo is online de meest besproken supermarktketen. De sportsponsoring en de zaak rond de afpersing in Groningen droegen daar sterk aan bij.

Jumbo troeft AH af op social media
Jumbo

Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Buzzcapture. Gemeten vanaf 1 januari 2015 troffen de social mediaspecialisten online bijna 800.000 berichten over supermarkten aan, zonder dat daarbij plaatsingen door de ketens zelf op social media zijn meegeteld. Jumbo werd 265.000 keer vermeld en Albert Heijn genoemd in 259.000 berichten.

Wielerploeg
De meting lijkt uit te wijzen dat de keuze van Jumbo om een gecombineerde wieler- en schaatsploeg te gaan sponsoren een publicitaire schot in de roos is geweest. In 19 procent van de door Buzzcapture online gevonden berichten wordt aan de sportploeg Lotto Jumbo gerefereerd. De zaak over de afpersing met explosieven was goed voor 5 procent van de meldingen.

infographic buzzcapture

Actief op social media
Supermarkten zijn redelijk actief op social media. Van de grotere ketens is bijvoorbeeld alleen Aldi niet actief op Twitter en Facebook. Ook is 66 procent van de twaalf grootste bedrijven actief op Pinterest. Instagram is minder populair. Maar vier supermarktketens zijn hier vertegenwoordigd. Lidl is op Facebook het succesvolst met ruim een half miljoen volgers, gevolgd door Jumbo en AH. Op Twitter is AH de grootste, voor Ekoplaza en Plus.

1,5 miljoen fans op Facebook
Facebook is onder de social media wel duidelijk de populairste manier om supermarkten te volgen. De twaalf onderzochte supermarktbedrijven hebben gezamenlijk 1,5 miljoen fans op Facebook en maar zo’n zestigduizend volgers op Twitter. Pinterest en Instagram zijn nog minder succesvol.

Reageer op dit artikel