Meer rendement met gemotiveerde en betrokken medewerkers

Meer rendement met gemotiveerde en betrokken medewerkers

Een kwart van de bedrijven in Nederland kampt met personeelstekort, blijkt uit cijfers van het CBS. Zo ook de supermarktbranche, goed voor ruim 123.000 fte. Een groot deel hiervan betreft jonge medewerkers die na een aantal jaar kiezen voor de horeca of een andere beroepsgroep. Hoeveel uitdaging en doorgroeimogelijkheden biedt u uw medewerkers? Hoe houdt u het interessant om te blijven? Een blog van Marshoek.

Supermarktondernemers hebben een bevoorrechte positie; vrijwel nergens vind je zoveel jonge mensen op de werkvloer als in de foodretail. Talent met een vernieuwende visie, dat u als ondernemer goed kunt gebruiken. Maar maakt u daar voldoende gebruik van? Veel van deze jonge mensen kiezen er na hun studie voor om door te stromen naar een andere beroepsgroep. Een beroepsgroep met ogenschijnlijk meer uitdaging. Terwijl er juíst in de supermarktbranche enorme uitdagingen liggen.

Hou het interessant voor de blijvers

Joeri van Rens

De supermarkt is bij uitstek geschikt als leerpad. Om de winkelvloer voor achttienplussers eveneens interessant te houden, is het daarom zaak om te laten zien dat de supermarkt meer is dan een doorgeefluik voor producten. Meer dan uitsluitend vakken vullen en dozen schuiven. Om medewerkers gemotiveerd, en vooral binnen te houden, is betrokkenheid key. Betrokkenheid bij de totale winkel, zodat zij met elkaar het dna uitdragen; dé reden waarom de klant voor u kiest, en niet voor de formule verderop.

Om jonge medewerkers warm te maken voor een carrière in de supermarktbranche is het belangrijk om ze direct bij binnenkomst de mogelijkheden van een loopbaan binnen de foodretail te laten zien. Hun blik te verleggen van uitsluitend het vakken vullen of de emballage naar meer uitdaging en verantwoordelijkheid. In feite is het een simpel rekensommetje; wanneer je investeert in mensen, krijg je daar op de langere termijn winst voor terug. Betrek medewerkers daarom in de doelstellingen van het bedrijf, denk meer buiten de gebaande paden en luister naar hun visie. Focus op kwaliteit in plaats van kosten en bied hen de flexibiliteit die vandaag de dag zo belangrijk is. Niet alleen voor henzelf, maar tevens met het oog op de verruimde openingstijden. Ga bijvoorbeeld flexibel om met contracten en bied de mogelijkheid tot een duobaan. Zo wordt het aantrekkelijk om bij uw winkel te (blijven) werken en is er tijdens alle openingstijden iemand aanwezig om de gewenste service te verlenen.

Gasten in plaats van klanten

Kars Schaap

Het uitdagen en motiveren van jonge medewerkers is niet alleen belangrijk in het aantrekken en behouden van deze mensen, maar ook voor de toekomst van uw winkel. De bevolking vergrijst en dit vergt een andere manier van benaderen. Ervaring en servicegerichtheid zijn hierbij essentieel en dat moeten zowel seniore als juniore medewerkers kunnen bieden. De behandeling die uw klanten in de winkel ervaren heeft tenslotte grote invloed op het rendement. De ontwikkelingen richting online vergen bovendien dat klanten steeds meer als gasten behandeld dienen te worden. Met een hoger serviceniveau in de fysieke winkel, waarmee het onderscheid wordt gemaakt met de virtuele wereld. Een wereld waarin zij met slechts een paar muisklikken vanuit huis de boodschappen kunnen bestellen.

Om de concurrentie met oprukkende formulekleuren en digitalisering aan te gaan, zijn goede medewerkers nodig. Medewerkers die honderd procent mee gaan in deze ontwikkelingen en die in staat zijn om het dna van uw winkel tot in detail uit te dragen. Op welke manier gaat u hierin investeren?

Auteurs: Kars Schaap & Joeri van Rens, senior retail consultants bij Marshoek