Circulair ondernemen biedt supermarktondernemer kansen

Circulair ondernemen biedt supermarktondernemer kansen

Een groot deel van de consumenten (72%) vindt dat bedrijven een positieve bijdrage moeten leveren aan de maatschappij, zo blijkt uit Dossier Duurzaam 2017. Veel supermarkteigenaren zijn al heel bewust duurzaam aan het ondernemen. Maar hoe zit dat dan met circulair ondernemen, het ondernemen met behoud van grondstoffen? Zijn supermarkteigenaars daar al mee bezig? Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN Amro, ging op bezoek bij Albert Heijn-filiaaleigenaar Ivo Mattheeuws.

Duurzaam ondernemen is ondernemen met hart voor mens, dier en milieu én goed voor het bedrijfsresultaat. Circulair ondernemen is daar een steeds belangrijker onderdeel van: ‘het beperkt de verspilling van grondstoffen, het verlaagt de afvalberg en voorkomt de uitholling van de aarde,’ legt Henk Hofstede uit. ‘Tot voor kort was het productieproces lineair: een product werd gemaakt, gebruikt en daarna weggegooid. Een circulaire economie behoudt de waarde van grondstoffen, door spullen, onderdelen daarvan of grondstoffen opnieuw te gebruiken of tot iets anders te verwerken. In de ideale situatie bestaat er dan geen afval meer.’

Circulaire mogelijkheden
Voor supermarktondernemers is circulair ondernemen een uitdaging, omdat de meeste goederen in de supermarkt beperkt houdbaar zijn. Hofstede: ‘Wel kunnen ze de houdbaarheid van producten verlengen en verspilling tegengaan. Dat kan bijvoorbeeld door restpartijen groente te verwerken tot kant-en-klare gerechten zoals soep en pizza, waar ook steeds meer vraag naar is. Of door voedsel dat net over de houdbaarheidsdatum is aan de Voedselbank te doneren. Een andere mogelijkheid is slimmer omgaan met verpakkingsmaterialen en zo het gebruik van plastics terugdringen. Energie kun je in een supermarkt ook prima hergebruiken, bijvoorbeeld door de warmte van de koeling te gebruiken voor verwarming van de winkel.’

Ivo Mattheeuws, eigenaar van een Albert Heijn-winkel in het Zeeuwse Hulst, laat zien wat hij doet op het gebied van duurzaamheid:

Hoe duurzaam is jouw winkel?
De overheid wil dat Nederland in 2050 volledig circulair is. ‘ABN Amro draagt daar graag aan bij,’ vertelt Hofstede. ‘Zo hebben we voor supermarkteigenaren die duurzamer willen gaan ondernemen de Duurzame Investeringstool ontwikkeld. Daarmee heb je snel inzicht in hoe duurzaam jouw pand is en wat je moet investeren om je pand volledig duurzaam te krijgen (A-label). Omdat 40 procent van de CO2-uitstoot door panden wordt veroorzaakt en wij veel panden in onze portefeuille hebben, helpt de bank graag met financiering van deze investeringen. Op die manier helpen we niet alleen de CO2-uitstoot omlaag te brengen, maar zorgen we ook nog eens dat die panden door het A-label meer waard worden. Twee vliegen in één klap.’

Hulp bij risicobeheer
En als ondernemers hulp nodig hebben bij het beheersen van de risico’s rond die verduurzaming, kan ABN Amro Verzekeringen ze bijstaan. Haar adviseurs hebben, net als de sector bankers van ABN Amro, specifieke kennis van de sector. Op die manier kunnen zij gericht adviseren over eventuele risico’s. Zo zijn zonnepanelen meestal niet automatisch meeverzekerd bij het pand en kunnen ze bij een verbouwing kijken wat de gevolgen zijn voor de risico’s en of er een CAR (construction-all-risks-verzekering) moet worden afgesloten.

Dit artikel is gesponsord door ABN Amro.

Lees meer over