blog

Hoe bereid je je voor op criminaliteit?

Branche & Bedrijf 29

Het aantal overvallen per jaar neemt weliswaar af, de impact van zo’n overval is desondanks groot! Hoe kun je je als supermarktondernemer voorbereiden op criminaliteit? Wat doe je als je toch wordt overvallen? Lees dit artikel van Ramon van der Veen van ABN AMRO Verzekeringen.

Hoe bereid je je voor op criminaliteit?
Ramon van der Veen

Om ondernemers bewust te maken van risico’s en hen op de hoogte te brengen van preventiemaatregelen, heeft ABN AMRO Verzekeringen ‘Risico’s in Beeld’ ontwikkeld; een online platform voor het MKB dat informeert over ontwikkelingen per sector op het gebied van bedrijfsrisico’s en hoe deze te voorkomen of te verminderen zijn. Oftewel; preventie. Als onderdeel van dit platform is er nu de speciale RIB-preventiegids over criminaliteit ter beschikking. Een handboek met tips & tricks om overvallen, winkeldiefstallen, vandalisme en ram- en plofkraken te helpen voorkomen. En het helpt ondernemers en hun medewerkers om te gaan met crisissituaties.

Onderschat inside information niet

De preventiegids Criminaliteit biedt onmisbare informatie”, vertelt Rogier Nebbeling, die namens één van de partners van RIB, het Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), overval praktijktrainingen geeft. “Op het gebied van preventie is nog steeds veel te winnen. De meeste overvallen vinden plaats tijdens opening of sluiting van een winkel. Onderschat inside information hierbij niet”, adviseert Nebbeling. “Werp eens een kritische blik op de bouwkundige en technische maatregelen van uw supermarkt. Laat duidelijk zien dat u een kluis heeft met tijdslot en dat alle kassa’s worden afgeroomd. Stimuleer pinbetalingen en stel uw camerasysteem op de juiste manier in. Een veiligheidsstandpunt van de camera is namelijk totaal anders dan een overzichtsstandpunt en vooral op de laatstgenoemde manier staan systemen doorgaans ingesteld.”

Positieve aandacht

Essentieel in het omgaan met alle vormen van criminaliteit op en rond de winkelvloer is aandacht, benadrukt Nebbeling. “Zelfs potentiële overvallers kunnen worden ontmoedigd door ze vriendelijk te woord te staan. Ziet u een verdachte auto buiten? Spreek de inzittenden aan. En vooral: laat zien dat u hén hebt gezien: ik heb u hier gisteren ook al zien staan. Kan ik iets voor u doen? Aarzel in dergelijke situaties bovendien vooral niet om de politie (112) te bellen, benadrukt de trainer. “Liever overbodig, dan achteraf te laat.”

Nebbeling vervolgt: “Staat een persoon verdacht lang voor het koffieschap? Vraag dan of u deze persoon kunt helpen en stel vast dat u door heeft dat er interesse is in koffie. Ik zie dat u al enige tijd voor het schap staat. Kan ik u misschien een plezier doen met een doos van dit merk? Wanneer u op klantvriendelijke wijze zoveel mogelijk klanten aanspreekt, is dat goed voor zowel het voorkomen van criminaliteit als voor de klanttevredenheid en de omzet!”

Hanteer het RAAK-principe

“Komt u ondanks alle maatregelen toch in een overvalsituatie terecht, blijf dan vooral kalm”, adviseert de specialist. Handel volgens het RAAK-principe:

  • Rustig blijven
  • Accepteren
  • Afgeven
  • Kijken (signaleren)

“Een kalme en doortastende reactie kun je trainen”, benadrukt hij. “Oefen dit daarom zoveel mogelijk met elkaar. Hoe vaker je een handeling verricht, hoe beter je onthoudt wat je moet doen en hoe minder snel je blokkeert. n laat zien dat je meewerkt, vertelt hij tot slot. “Als je de eis van een overvaller niet kunt inwilligen, verkoop  dan ‘nee’ op een effectieve manier. Doe een voorstel, bied een alternatieve buit en laat de overvaller bepalen. Dan vorm jij namelijk niet het obstakel en houd je jezelf het meest veilig.”

Gratis: ‘Risico’s in Beeld – Supermarkten’ 

Meer weten over preventie? Vraag hier de gratis ‘Preventiegids Criminaliteit’ aan. Het is een handboek vol tips & tricks om overvallen, winkeldiefstallen, vandalisme en ram- en plofkraken te helpen voorkomen maar ook om ondernemers en hun medewerkers te helpen omgaan met crisissituaties.

Deze preventiegids is onderdeel van het ABN AMRO Supermarktarrangement. Hiermee zet de organisatie haar kennis van de supermarktbranche in, om ondernemers met praktische informatie te helpen de continuïteit van het bedrijf veilig te stellen.

Deze tekst is aangeleverd door: ABN AMRO Verzekeringen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels