blog

Opvallende verschillen in periodiek marktaandeel bieden optimalisatiekansen

Branche & Bedrijf 726

Het omzetverloop van supermarkten over het jaar geeft belangrijke stuurinformatie voor de opbouw van de organisatiestructuur. Voor supermarkten in de verschillende omzetcategorieën is een duidelijk verschillend verloop te zien. Dit vraagt om een verschillende strategie.

Opvallende verschillen in periodiek marktaandeel bieden optimalisatiekansen
Marco Mulder. Foto: Marshoek

(Blog onder verantwoordelijkheid van Marshoek)

Hieronder staan per omzetcategorie de actuele trends in hun relatieve marktaandeel.

Winkelomzet tot €50.000

Het eerste kwartaal is een lastige periode voor deze supermarkten. De marktaandelen stijgen vanaf het voorjaar en kennen een piek in de zomermaanden vanwege het toerisme. Daarna neemt deze af, maar is hoger dan aan het begin van het jaar. Dit vergt flexibiliteit in de organisatie.

Winkelomzet van €50.000 – € 150.000

Vanaf het voorjaar zien we bij deze supermarkten een stijgend marktaandeel welke blijft gedurende de zomermaanden. Vanaf het najaar daalt het marktaandeel en deze herstelt zich als enige categorie niet naar het niveau van het begin van het jaar.

Winkelomzet van €150.000 – € 250.000

Winkels in deze omzetcategorie laten een lichte daling van het marktaandeel zien in het voorjaar. In de zomermaanden kennen ze een hele kleine groei. Waarna het marktaandeel zich stabiliseert.

Winkelomzet boven €250.000

Het eerste halve jaar kennen supermarkten in de hoogste omzetcategorie een stabiel marktaandeel. In de zomermaanden zien we een daling vanwege de vakantie van hun klantenbase en de groei van de overige omzetcategorieën. Het marktaandeel aan het einde van het jaar is relatief goed.

De onderstaande grafiek laat het relatieve marktaandeel van de verschillende omzetcategorieën zien per periode.

Op 30 mei a.s. organiseert Marshoek een interessante bijeenkomst over alle uitkomsten van het benchmarkrapport. Meld u nu aan via info@marshoek.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels