'Extraatje zorgt dat consument kiest voor úw winkel'

'Extraatje zorgt dat consument kiest voor úw winkel'

Consumenten bezoeken doorgaans meerdere supermarkten. Om deze shoppers specifiek aan úw winkel te binden, is het vergroten van loyaliteit belangrijk. Het blijkt namelijk dat lokale spaaracties, gekoppeld aan een voor dit verzorgingsgebied tot de verbeelding sprekend doel, deze loyaliteit vergroten, zegt Eline Lambregts. Ze blogt hier over haar onderzoek voor InMarkt, een afstudeeropdracht voor de universiteit van Tilburg.

Tekst is aangeleverd door InMarkt

Er zijn de afgelopen jaren diverse onderzoeken gedaan naar de loyaliteit van klanten. Loyaliteitsprogramma's werken, blijkt uit een onderzoek van Meyer-Waarden & Benavent. Niet voor niets zetten in 2008 al ruim 65 procent van de supermarkten in ons land loyaliteitsprogramma's in. Vaste klanten blijven weliswaar doorgaans trouw aan 'hun' vertrouwde supermarkt, retailhoppers daarentegen zijn wel degelijk vatbaar voor interessante acties, zegt een onderzoek van Leenheer & Bijmolt. Net dat extraatje bij die ene supermarktformule zorgt er in veel gevallen voor dat consumenten kiezen voor deze retailer en niet voor een andere formulekleur, meldt onderzoek van Lal & Bell.

Onderzoek naar loyaliteitsprogramma

Eline Lambregts onderzocht loyaliteitsprogramma's

In opdracht van lokale marketingspecialist InMarkt onderzocht ik de meerwaarde van loyaliteitsprogramma's, gericht op het verzorgingsgebied van een winkel. Lokale retailmarketing dus. 250 respondenten, afkomstig uit heel Nederland en 'gebonden' aan hun eigen voorkeurssupermarkt(en), vroeg ik naar hun wensen en preferenties.

Met name de mogelijkheid te kunnen sparen voor unieke, kwalitatief goede producten blijkt de keuze voor een specifieke winkel vergoten. Producten die niet bij iedere supermarkt te sparen zijn en die een tijdje mee kunnen. Een bekende merknaam, zoals pannen van Jamie Oliver of kussens van Van der Valk, spreken hierin bijzonder aan: je spaart niet voor zomaar iets.

Lokale spaarprogramma's

Een directe beloning is het meest gewenst als het aankomt op lokale spaarprogramma's. Niet sparen voor een korting, maar bij een volle spaarkaart meteen een mooi product in handen hebben. En de consument doet hierbij het liefst weinig tot geen investering. De financiële moeite die consumenten moeten doen voor een spaarprogramma bepaalt voor 33.6 procent of ze wel of niet deelnemen. Minimaal acht weken kunnen sparen blijkt als ideaal te worden gezien; rustig de tijd krijgen om die spaarkaart vol te maken. Bovendien zorgt dit uitgebreidere spaartraject veelal voor extra aankopen.

Win-win-spaarprogramma's

Het feit dat een product waar voor gespaard kan worden niet dertien in een dozijn en goed van kwaliteit is, vindt men een pre. Evenals de koppeling aan een goed doel. En dan het liefst een goed doel waar men zich in kan herkennen of dat men zelf kan kiezen: de lokale kinderboerderij, het bejaardentehuis of de kindervakantieweek. Vrouwen, zowel lager als hoger opgeleid, blijken in het bijzonder geïnteresseerd in dergelijke 'win-win-spaarprogramma's. Mannen en 45-plussers geven doorgaans niet zoveel om spaaracties. Lokaal of nationaal. De vrouwen die veelvuldig meesparen bij hun lokale supermarkt laten zich graag verleiden door een bekende celebrity, blijkt eveneens. Die film- of televisiester uit Hollywood doet ze minder. Een Bekende Nederlander daarentegen, spreekt wel degelijk tot de verbeelding en 'verkoopt' een spaarproduct. Men vindt het prettig om zich met een persoon te kunnen identificeren.

Lokaal en op maat

Spaarprogramma's zijn goed bekend in Nederland, blijkt uit het onderzoek. Iedere respondent kende wel iemand die ooit aan een spaarprogramma had meegedaan, of spaarde er zelf aan mee. Loyaliteitsprogramma's, en dan vooral lokaal en op maat ingericht, blijken dan ook het ideale middel om te concurreren met de vele supermarkten in de buurt. Met een unieke actie, product én doel zorg je als ondernemer voor onderscheid.

Lees ook deze blog: Lokale spaaracties om het verschil te maken