Slim inspelen op vier trends in supermarktbranche

Slim inspelen op vier trends in supermarktbranche
Erik Poel

De food-retailbranche kent een groot aanbod en veel concurrentie. Supermarkten moeten er alles aan doen om consumenten te verleiden. Reclameblokken worden gedomineerd door hamsterweken en seizoensaanbiedingen, terwijl winstmarges kleiner en kleiner worden. Dat betekent echter niet dat groei onmogelijk is, zegt Erik Poel van Daikin.

(deze blog verschijnt onder verantwoordelijkheid van Daikin)

De gehele supermarktervaring van een klant speelt een enorm grote rol bij het echt winnen van die klanten. Maak het de klant zo makkelijk en aangenaam mogelijk, is het devies. Een goede presentatie, klanten iets extra’s bieden, duurzaam opereren en een groot aanbod van panklare gerechten en versproducten – het liefst voorgesneden. Dat zijn de ontwikkelingen van deze tijd. Erik Poel legt uit hoe je daarbij met koeling slim kunt inspelen op die trends.

  1. Meer en meer vers

Op versproducten zit relatief veel marge, vertelt onderzoeker Ulphard Thoden van Velzen op het congres ‘Vers koelen in beweging’. Maar dan moeten de producten wel vers blijven. En daar komt koeling bij kijken. Producten blijven langer goed bij een constante temperatuur. Verpakkingsinnovaties – zoals ademende en gasdoorlatende verpakkingen – zijn geen vervanging van koelsystemen. Onderzoek van de Universiteit Wageningen toont aan dat de verpakkingen van tegenwoordig juist meer en meer afhankelijk zijn van een stabiele koeling. Een betrouwbaar koelsysteem blijft dus een voorwaarde voor het succes van een supermarkt.

  1. Duurzaam opereren

Duurzaam heeft een dubbele lading in de foodbranche. De consument vraagt meer en meer om duurzaam voedsel, zo is in de Monitor Duurzaam Voedsel te lezen. Bij duurzaam voedsel hoort ook een duurzame distributie en een duurzame presentatie. Er zijn koelvriessystemen voor supermarkten die koelen, vriezen én comfortwarmte leveren op één enkel systeem. De restwarmte die vrijkomt tijdens het koelproces wordt gebruikt voor verwarming van de winkel. Zo kun je meer koeling exploiteren – en de klant dus beter bedienen – tegen lagere energiekosten. En een gasaansluiting voor verwarming is niet meer nodig. Het grootste deel van zuinigheid zit namelijk in hergebruik van energie! Goed voor je portemonnee, het milieu én je uitstraling. Door elk kilowattuur twee keer te gebruiken – één keer voor koel- en vriesmeubelen en één keer om de winkel te verwarmen – wordt de CO2-footprint bovendien een stuk kleiner.

  1. Ruimte wordt schaars

Wie door de Nederlandse binnensteden wandelt, is het misschien opgevallen: er openen steeds meer kleine supermarkten. Van de alternatieve Marqt tot de compacte AH to go’s in de stations. Stedelijke ruimte wordt steeds schaarser. En de verwachting is dat urbanisatie alleen maar toeneemt… Volgens de VN leefde in 2014 54 procent van de wereldbevolking in steden. In 2050 is dat volgens hen opgelopen tot 66 procent. De beperkte ruimte dwingt ondernemers creatief om te gaan met de inrichting. Een compacte koelinstallatie is dan essentieel. Helemaal passend in dit beeld zijn buitenunits die je op het dak kunt plaatsen. Zo speel je kostbare ruimte vrij.

  1. Blurring: grenzen vervagen

De ontwikkelingen in de supermarktbranche volgen elkaar snel op. Een supermarkt moet tegenwoordig meer bieden dan alleen de dagelijkse boodschappen. Een chef-kok die staat te koken in de supermarkt of een zithoek met horecavoorziening voor klanten; vooral in grote supermarkten zie je het steeds meer. Klanten brengen zo meer tijd door in de winkel. Klimaatbeheersing is daarom extra belangrijk. Wel zo duurzaam én kostenefficiënt om daarvoor restwarmte te gebruiken!

Verder kijken dan alleen omzet

Als supermarkt doorgroeien, is ook in deze tijd mogelijk. Het vraagt wel om een andere benadering. Wat creativiteit, wellicht. Dat je verder moet kijken dan de omzet uit verkoop is zeker. Volg trends en speel er slim op in. Misschien heeft u nog aanvullende tips?

Auteur: Erik Poel, Refrigeration Solution Engineer van Daikin Nederland