artikel

AH Leersum leert klanten etiketten lezen

Branche & Bedrijf 1284

LEERSUM – Albert Heijn Koelewijn in Leersum begon een jaar geleden samen met voedingscoach Lilian de la Mar een eigen keurmerk dat een gezonde keuze makkelijker maakt. Dinsdag hield de supermarkt in het verlengde daarvan een workshop etiketten lezen voor klanten.

AH Leersum leert klanten etiketten lezen

‘De voorkant van een verpakking is pure marketing. Etikettering en foto hoeven niet overeen te komen met het product’, zegt voedingscoach Lilian de la Mar terwijl ze de verpakking van een op het eerste
gezicht verantwoord product toont. ‘De voorkant is strategie en marketing. Ze zijn niet met jouw gezondheid bezig, maar met het maken van winst. De achterkant, daar staat de informatie.’ Ze wijst erop dat ingrediënten in volgorde van de hoeveelheid op de declaratie staan. ‘Suiker staat vaak hoog.’

Meer dan 50 namen voor suiker

Ze laat drankjes en voedingsmiddelen zien. En wijst op de vele benamingen die suiker kan hebben. ‘Dat zijn er meer dan 50’, zegt ze tot verbijstering van de tien deelnemers aan de workshop. ‘Fruitsuiker is ook suiker, net als honing’, verduidelijkt ze. ‘Die maken ook dik.’ Populaire drankjes gericht op kinderen, zoals Taksi, Capri-Sun, en diverse zuiveldrankjes bevatten (veel) suiker, laat De la Mar zien. Ze zegt de deelnemers alleen wat handvatten aan te reiken. ‘Jullie moeten er zelf iets mee doen.’

Local Marketing Award

Het met een voedingscoach ontwikkelde logo De Blauwe Zone is een voorbeeld van lokaal en maatschappelijk betrokken ondernemen. AH Leersum verdient daarmee een nominatie voor de Local Marketing Award die op de Dag van de Supermarkt wordt uitgereikt. Meer info of zelf inschrijven? Zie de speciale website  voor de nieuwe Award>>>

Keurmerk De Blauwe Zone

Dat zelf doen maakt ze de klanten van AH Leersum een stuk makkelijker. Samen met manager Nico Spierenburg zette ze een keurmerk op, De Blauwe Zone, net als haar praktijk vernoemd naar de vijf gebieden op aarde waar mensen het gezondst leven en gezond oud worden. Inmiddels is een groot deel van het assortiment onder de loep genomen. ‘Voor het najaar hopen we het hele assortiment te hebben doorlopen’, zegt Spierenburg. ‘Ze heeft echt een immense klus op zich genomen. Ze hoort bijna bij het personeel, zo vaak is ze hier.’

Makkelijker kiezen

Alleen producten die onder meer geen verborgen suikers, geen ‘slechte’ E-nummers en geen transvetten bevatten, kunnen het Blauwe Zone-logo krijgen. Het logo maakt het voor klanten gemakkelijker een verantwoorde keuze te maken. Het idee voor het keurmerk ontstond iets meer dan een jaar geleden, toen De la Mar Spierenburg aanklampte met het verzoek om bepaalde verantwoorde producten in assortiment te nemen. ‘Dat hebben we gedaan en we zijn in gesprek geraakt, zo ontstond het idee voor een logo.’ Dat het keurmerk effect heeft, merkt hij aan de verkopen. ‘Producten met een Blauwe Zone-sticker verkopen aanmerkelijk beter.’

Extra klanten door het logo

De winkel trekt extra klanten door het logo. ‘Dat is mooi, maar is niet ons doel. Dat is om klanten makkelijker een gezonde keuze te laten maken. Dit zou eigenlijk landelijk moeten gebeuren.’ Het mes snijdt aan twee kanten. ‘De la Mar stuurt haar cliënten naar ons voor de makkelijke verantwoorde keuze en zij krijgt hierdoor ook extra cliënten’, zegt Spierenburg. Hij stond eerder aan de wieg van de dementievriendelijke supermarkt.
Inmiddels hebben ettelijke honderden producten het logo. De la Mar heeft ook een tip voor klanten die een logo-loze supermarkt bezoeken. ‘Ga alleen langs de buitenrand van de supermarkt, langs de versafdelingen. Daar vind je de minst bewerkte producten en blijf weg uit het midden, want daar liggen de meeste bewerkte producten. En lees de achterkant van de etiketten’, benadrukt ze nog een keer.

Foto's

Reageer op dit artikel