artikel

Magazine AH De Boer naar 24.000 adressen

Branche & Bedrijf 2722

HARDENBERG – Albert Heijn Hardenberg verspreidde een jubileummagazine huis-aan-huis in de gemeente Hardenberg. Afgelopen maand viel er bij meer dan 24.000 huishoudens een exemplaar op de deurmat om het 10-jarig bestaan van de huisvesting op de huidige locatie te vieren.

Magazine AH De Boer naar 24.000 adressen
Foto: Ronald Hissink

Bij de vier vestigingen van Albert Heijn-multifranchiser Roelof de Boer vieren ze graag feestjes met de klanten. De afgelopen week is door de vestiging in Hardenberg het 10-jarig bestaan op de huidige locatie gevierd. ‘We vonden dit een mooie aanleiding’, zegt Marieke de Boer, schoondochter van de ondernemer van wie drie zoons en twee schoondochters in het het bedrijf werken. ‘Mijn schoonvader zag kansen in deze winkel en maakte er een succes van.’ In 2006 nam De Boer de AH over, 2 jaar later verhuisde de supermarkt naar het vernieuwde stadscentrum van Hardenberg. ‘Dat bestaat nu 10 jaar en dat wilden we niet laten passeren.’
Om het jubileum extra luister bij te zetten, werd voor een magazine gekozen. ‘Daarmee bereik je enorm veel mensen. Het is daarom ook  samen met het huis-aan-huisblad De Toren verspreid en niet in plastic folie samen met andere folders.’

Kijkje achter de schermen

Het kleurrijke magazine biedt de de inwoners van Hardenberg een kijkje achter de schermen van de supermarkt. ‘We wilden het vooral sfeer en beleving meegeven. Daarom staan er geen aanbiedingen in.’ Wat er wel in is te vinden zijn artikelen over de medewerkers, zoals de talrijke jubilarissen, de gezichten van de winkel. 14 medewerkers werken er langer dan 12,5 jaar, 10 van hen zelfs langer dan 25 jaar. ‘Die hebben echt blauw bloed in hun aderen.’

Veel foto’s en niet te veel tekst

Op de 24 pagina’s zijn verder talrijke foto’s te vinden die de verschillende afdelingen belichten. Van vulploeg, groenteafdeling, servicebalie en kassamedewerkers tot een groepsfoto waar bijna alle 120 medewerkers op staan. ‘We wilden vooral een ‘kijkboek’ maken, met veel foto’s en niet te veel tekst. We wilden de gezichten achter de winkel laten zien. Het zijn onze medewerkers die van deze Albert Heijn mee dan een reguliere winkel maken.’ Ook een aantal trouwe klanten doet een duit in het zakje. ‘We hebben echte fans en die wilden maar wat graag meewerken.’

Kostenplaatje viel tegen

Het samenstellen was een grotere klus dan ze vooraf inschatte. Wat het precies kostte, wil ze niet prijsgeven. ‘Maar het was duur. We hebben er meer dan 25.000 laten drukken en meer dan 24.000 laten verspreiden. We hebben toch even met onze ogen staan knipperen toen we het kostenplaatje zagen.’ Toch kozen ze er bewust voor geen advertenties van fabrikanten en leveranciers op te nemen om zo de kosten te drukken. ‘Het moest echt ons magazine zijn.’ Binnenkort volgt wellicht een tweede magazine. ‘Onze winkel in Wapenveld bestaat 5 jaar, dus wie weet.’

Talloze complimenten

Gezien de talrijke reacties is het beoogde doel bereikt, beleving rondom de winkel creëren. ‘Het is een feest der herkenning. Heel veel mensen kennen ons en onze medewerkers. We krijgen echt talloze complimenten.’ Of dat extra omzet oplevert, betwijfelt ze. ‘Maar het levert enorm veel goodwill op. Dat past precies bij onze manier van werken. Die is gericht op het persoonlijke klantcontact en de sfeer.’

Gratis bos rozen

Het jubileum werd half april ook op de winkelvloer opgeluisterd met acties. Dinsdag was er een gratis bos rozen voor de eerste 100 klanten. Op woensdag konden kinderen kassa draaien en fruitfiguren maken. Verder konden klanten vrijdag en zaterdag gratis op de foto en werden in de actieweek appeltaartjes en big shoppers met afbeeldingen van Hardenberg weggegeven.

Reageer op dit artikel