artikel

Hans en Nellie Meijer: 40 jaar tevreden formuleloos

Branche & Bedrijf 3755

DELFT – Kleine buurtsupermarkten onder eigen naam. Ze zijn schaars en worden vaak met sluiting bedreigd. Dat geldt niet voor buurtsupermarkt Meijer van Hans en Nellie Meijer in Delft. Woensdag openden ze hun flink verbouwde winkel. ‘Die kan er weer voor 5 of 10 jaar tegenaan.’

Hans en Nellie Meijer: 40 jaar tevreden formuleloos
Foto : Fred Libochant

Hans Meijer ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Dat mag ook wel, de ondernemer investeerde tienduizenden euro’s in de verbouwing van zijn buurtsupermarkt van zo’n 110 vierkante meter vvo. ‘We hebben de winkel weer eigentijds gemaakt en ook alle koelingen en vriezers vervangen door exemplaren met warmteterugwinning.’ Op de gevel prijkt trots de naam Meijer, sinds 1885. Toen begon de winkel als melkhandel. ‘Mijn moeder is in 1956 hier begonnen en maakte er een kruidenierswinkel van. Ik liep als 6-jarige al door de winkel’, zegt de 67-jarige die niet van stoppen wil weten.

Drie redenen om door te gaan

Hij somt drie redenen op om door te gaan. De sociale functie die de winkel heeft in de omringende wijk die hij niet in de steek wil laten. Daarnaast voelt hij zich verantwoordelijk voor de zes medewerkers, een fulltimer en vijf parttimers. ‘Die komen op straat te staan als ik de winkel sluit of aan een allochtone ondernemer verkoop.’ De derde, en niet de minst belangrijke, reden: ‘We hebben er nog heel veel plezier in. We werken zelf nog maar twee dagen per week en willen doorgaan zolang onze gezondheid het toelaat.’

Goede boterham voor jong ondernemerspaar

Bovendien hoopt hij stiekem nog een opvolger te vinden. Daarom haalde hij hun voornamen uit de naam op de gevel. ‘Een jong ondernemerspaar dat bereid is 50 uur per week te werken, kan hier een goede boterham verdienen.’ Meijer koopt in bij Coop. ‘Al meer dan 40 jaar’, zegt de ondernemer. Hij houdt bovendien de prijslijn van CoopCompact aan, maar doordat hij niet bij de formule is aangesloten hoeft hij niet de folderaanbiedingen te volgen. ‘We houden wel onze eigen instore-acties.’ Ook het schappenplan en de assortimentskeuze is van eigen hand. ‘We luisteren daarvoor goed naar onze klanten.’

Twee broodjes voor €2,50

De klanten zijn niet alleen buurtbewoners die er hun dagelijkse en vergeten boodschappen doen, ook studenten van opleidingen als de TU Delft komen er graag. Met de verbouwing heeft Meijer zelfs het assortiment op hen aangepast, met onder meer belegde broodjes. ‘Niet te mooi en te duur, maar simpel. Twee broodjes voor €2,50. Dat kan uit, want die beleggen we simpel en verkopen we uit de koeling.’ Ook koffie en een croissant to go staan op het menu. ‘Voor een eurootje.’

Kleine winkels een betere toekomst?

Het zou volgens hem ook zo maar eens kunnen dat kleine winkels een betere toekomst hebben dan grote supermarkten. ‘Ik was op een verjaardag met jonge mensen die niet meer wekelijks met boodschappen willen zeulen, maar online bestellen. Dan worden grote supermarkten misschien wel overbodig en hebben kleinere winkels zoals deze juist de toekomst.’

Foto's

Reageer op dit artikel