artikel

Stockon PostNL’s online dienst uitgelegd

Branche & Bedrijf 4150

Stockon PostNL’s online dienst uitgelegd

Sinds kort is er een nieuwe speler op de markt voor online boodschappen. Toetreder Stockon wil de voorraadkastjes op reguliere basis komen aanvullen. Het is een initiatief van PostNL en twee internetveteranen Stephan Bosman en René Hansen.

Distrifood sprak met Stephan Bosman die het concept uitlegt. Stockon Stockon wil voorraad bezorgen en is een platform. De boodschappenlijstjes zijn zelflerend aan de hand van het bestelgedrag van de klant. Distrifood legt het principe van Stockon uit.

Waarom moeten we Stockon serieus nemen?

Er zit een stevige partij achter met logistieke power: PostNL. PostNL heeft een poot opgezet voor foodbezorging aan huis. Deze staat los van de brieven en pakjes bezorging. Stockon is een etalage voor deze dienst, een experiment om te leren én een middel om omzet te scoren. PostNL is aandeelhouder. Stephan Bosman en René Hansen moeten de kar trekken.

Bosman verdiende zijn eerste 50.000 gulden in de onlinewereld al als student in de jaren negentig. Hij zat onder meer achter reisreviewsite Zoover en kocht Weeronline van Gerrit Hiemstra. Hansen werkte onder andere drie jaar voor Amazon in Luxemburg.

Wat maakt Stockon uniek?

Stockon is één van de eerste aanbieders die mikt op bezorging van routineboodschappen, het voorraadkastje. Met de app kunnen klanten tweewekelijks de boodschappen verwachten die zij met enige regelmaat kopen. De app leert snel en is nu al in staat om 70 procent van het lijstje te voorspellen. De app leert bijvoorbeeld dat toiletpapier iedere twee weken op is, maar olijfolie maar één keer in de twee maanden en dan toont de app die suggestie ook maar eens in de twee maanden. Het grote verschil met andere aanbieders is dat Stockon niet met een compleet aanbod komt maar klanten juist vraagt wat zij willen dat bezorgd moet worden. Stockon komt elke twee weken bij de klant thuis. Die kan overigens met een stopknop op ieder moment opzeggen.

Hoe is de achterkant geregeld?

Bijzonder aan Stockon is de achterkant. Stockon is een platform dat directe levering van fabrikant naar consument mogelijk moet maken. De inkomsten zijn een commissie op iedere order. De praktijk: fabrikanten leveren goederen aan het dc van PostNL. PostNL houdt voorraad en bundelt die, een dienstverlening aan de fabrikant. PostNL levert de goederen vervolgens aan de klant. De klant betaalt Stockon, waarna Stockon, na verrekening van de commissie, de fabrikant betaalt. Goederen zijn dus in consignatie van fabrikanten tot de consument ze ontvangt.

Waarom zou Stockon wel winst maken?

Stephan Bosman, Stockon

Het verlies zit in de beruchte last mile. Echter, PostNL ziet die last mile als corebusiness en wil dat oplossen. Daarvoor staan een aantal metertjes op groen. PostNL heeft al een infrastructuur en personeel. Het businessmodel is ook anders: het in consignatie bewaren van goederen is een dienst waarvoor PostNL een fee kan berekenen. Er zijn dus geen kosten voor in- en verkoop of marketing. Bovendien is Stockon gewoon één van de klanten van PostNL . Ook andere aanbieders kunnen gebruik maken van de infrastructuur die PostNL bouwt daarmee worden overheadkosten gespreid. Ter vergelijking: Picnic is bezig eigen stenen dc’s te bouwen, PostNL heeft ze al en in vol bedrijf.

Hoelang houdt Stockon het vol?

Picnic heeft €100 miljoen investeringsgeld. Stockon heeft genoeg in kas voor een half jaar tot een jaar doorontwikkeling. Dan komt er een tweede investeringsronde. Overigens, initiatiefnemer Bosman noemt dat normaal. ‘In al mijn internetactiviteiten heb ik gewerkt met investeerders. Ik ben zelf actief als adviseur bij Axivate Capital, een investeerder in onlinestartups. Ik ken die wereld. Daarbij komt dat onze start heel anders is. Waar Picnic met een breed aanbod in kleine marktgebieden begon, beginnen wij met een smal en ondiep aanbod in één klap in heel Nederland. Dat is een echt andere benadering. Waar Picnic investeert in logistiek, inkoop en marketing, hoeven wij dat vanuit ons model niet te doen.’

Waarom zouden fabrikanten moeten toehappen volgens Stockon?

Iedere fabrikant heeft een e-commerceteam en wil in principe direct zakendoen met de consument. Die ontwikkeling zie je in alle markten. In de supermarktsector is dat moeilijk. Fabrikanten hebben een beperkt aanbod en daar kunnen zij wel een webshop voor bouwen, maar klanten komen daar niet. Tenzij ze in een niche duiken, zoals scheermesjes. Stockon bundelt dat aanbod in één omgeving en noemt zich een marktplaats

Bijzonder: fabrikanten bepalen de verkoopprijs. Waarom?

Dat klopt. Stockon is zelfs bezig om een dashboard te bouwen waar fabrikanten hun producten kunnen zien, kunnen prijzen en prijzen en assortiment kunnen aanpassen. Bosman: ‘Als een fabrikant erin slaagt via ons de verkoopprijs met een dubbeltje te verhogen, dan levert hem dat meer marge op dan in de supermarkt en ons meer commissie. Wij hebben geen belang bij de laagste prijs. Wel bij het juiste aanbod en de goede dienstverlening. De fabrikant ziet zijn kratje al zo vaak in de aanbieding dat hij dat bij ons niet gaat doen. Voor de fabrikanten is er nog een voordeel. Wij bouwen aan een repeterende business en daarmee aan heel sterke merkentrouw. Op je lijstje staat altijd hetzelfde product. In de supermarkt wordt je voortdurend verleid om te switchen omdat iets in de aanbieding is.’ Fabrikanten kunnen dus business bouwen. Stockon hoeft geen category management te doen.

Waarom zou de klant gebruikmaken van Stockon?

Stockon heeft geen aanbiedingen of laagsteprijsgarantie. Wel krijgt de klant korting op zijn totale aankoopprijs. Dat begint al vanaf €25. Dan gaat er 5 procent vanaf. Bij €100 is dat 10 procent. Stockon stelt dat de gemiddelde klant op zijn mandje bij de supermarkt 7 tot 8 procent korting krijgt met alle promoties meegeteld. Daarmee vergeleken is Stockon dus concurrerend.

Pricing is overigens iets waar Stockon aan werkt. Bosman: ‘In een van de volgende releases overwegen wij een loyaliteitsbonus in te bouwen op productniveau. Stel, jij koopt drie keer vaatwastabletten, dan krijg jij ze vierde keer gratis. Waarom? Onze doelgroep is deels een stadsdoelgroep. Die heeft niet de ruimte om te hamsteren, dus volumekorting uit de supermarkt is niet altijd aantrekkelijk. Anders gezegd, bij ons kun je hamsterkorting krijgen zonder dat je een hamstervoorraad hoeft aan te leggen in je voorraadkastje. Vergeet ook niet: naast prijs bieden wij een oplossing voor de routineboodschappen, ook dat is wat waard. Prijs is niet de enige overweging.’
‘Stel dat wij met al onze instrumenten voor fabrikanten de promodruk in een productgroep van 50 naar 40 procent kunnen verlagen, dan is ook dat pure winst, voor fabrikant en voor ons. Wij willen geen discounter zijn, eerder een fullservicesupermarkt.’

Is Stockon concurrerend met andere online aanbieders?

Stockon zegt van wel. Bij AH moeten klanten voor minimaal €70 bestellen en daar komen dan nog bezorgkosten bij. Stockon bezorgt gratis vanaf €25 op het tijdstip dat de klant wil. Stockon bezorgt zelfs bestellingen onder de €25. Dat is uniek in Nederland, zelfs bij Picnic niet mogelijk. Overigens kost onder de €25 bestellen wel €2,49. Nog een beperking: Stockon bezorgt geen tien kratten bier. Bosman: ‘Wij willen geen biertaxi worden.’

Stockon begint met 2000 producten. Is dat voldoende?

Stephan Bosman, Stockon

De ambitie is om het assortiment flink uit te breiden. Stockon begint met houdbaar, maar gaat straks ook vers aanbieden. Bosman: ‘Onze doelgroep kent veel millennials die voor het gemak van deze service gaan en daarvoor willen betalen. Het is ook een doelgroep die veel vers koopt en dat zelf wil zien, beleven. Ze beslissen soms ook per dag wat te eten. Dus willen wij slim uitbreiden. Ons doel is de repeterende voorraad. Geen biefstuk, maar wel de terugkerende melk, yoghurt, Optimel, kwark, vleeswaren, kaas, komkommer, appels, rode paprika. We willen zelfs die fles walnotenolie gaan aanbieden als voldoende klanten die bij wijze van spreken twee keer per jaar willen kopen. Een van de doorontwikkelingen is een scanmogelijkheid om door te geven wat je nog meer op je lijstje wilt. Bij voldoende vraag gaan wij dat aanbieden.’

Is er een afbreukrisico in deze fase, dat klanten het aanbod te beperkt vinden?

Bosman: ‘Wij hebben overal leading A-merken, wij hebben zelfs een huismerkalternatief, dat heet Boni Selection van Colruyt. Het is natuurlijk onmogelijk voor ons om een Nederlands huismerk te voeren. Als wij dat via Superunie zouden doen, met G’woon, dan worden wij een inkooppartij, dat willen wij niet zijn. Colruyt is daarbij een aanbieder, een fabrikant die 300 tot 400 sku’s levert die wij voeren. Voor ons is het gewoon een goed product. Het is aan Colruyt om de prijs te stellen.’

Hoe groot is de klantenkring van Stockon?

Stockon is net live gegaan en zit op 200 klanten (eind februari 2018, red.). Dat is de basis. Bosman: ‘Ze geven ons nu al heel veel inzichten voor doorontwikkeling. Dat is precies wat we willen. We zien geen punt aan de horizon, maar al zoekende gaan wij onze weg vinden. Nu bieden wij een dienst aan waarbij we tweewekelijks zonder bezorgkosten met minimale besteding van €25 routineboodschappen bezorgen op het tijdstip dat de klant wil. We denken echter nu ook al aan momenten, zoals barbecues of verjaardagen, waar we standaard swipelijstjes voor willen aanbieden: alles staat erop, maar je kunt artikelen die je niet nodig hebt wegswipen of erbijswipen.’

Wat is het potentieel?

Stockon schat de markt op 1 tot 1,5 miljoen mensen, veel millennials. Dat is een generatie mensen die wil betalen voor diensten. Bosman: ‘Als het vroeger, toen ik studeerde, regende, pakte ik noodgedwongen toch de fiets. Studenten van nu zijn bereid om €3 te betalen voor een Ubertje naar het centrum. Dat is de nieuwe tijd, dat is onze doelgroep. Als we er daar een paar duizend van over de streep trekken, hebben wij in ieder geval al een goede start.’

Meer lezen over e-commerce: de geschiedenis en feiten >>>>

Zie hier de video van Stockon over de dienst:

Reageer op dit artikel