artikel

Rotterdamse AH’s scoren met taalactiviteiten

Branche & Bedrijf 7

ROTTERDAM – De samenwerkende Albert Heijn-vestigingen in ‘groot-Rotterdam’ zetten zich al jaren in op het gebied van taal. Lange tijd geruisloos. Nu is er erkenning in de vorm van deelname aan een vlaggenparade.

Rotterdamse AH’s scoren met taalactiviteiten
AH-managers Bram van Bekkum en Eric Groenen (r) met HR-manager Inge Kippes. Foto: Roel Dijkstra De Rotterdamse Albert Heijn-winkels worden beloond voor hun inzet voor taalonderwijs. Stichting Yes we care organiseert een Vlaggenparade op De Boompjes in Rotterdam waar bedrijven die zich inzetten op het gebied van taal in het zonnetje worden gezet.

Onlangs werden op De Boompjes, aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam, 35 vlaggen gehesen. Op de vlaggen de logo’s van Rotterdamse bedrijven en organisaties die zich inzetten voor taal. ‘Het was een mooi moment om daar ook het Albert Heijn-logo omhoog te hijsen’, zegt Eric Groenen. Hij is supermarktmanager van de AH aan de Vierhavensstraat en aanjager van de taalactiviteiten die de Rotterdamse AH’s samen organiseren.

Voorleesweek in veertig winkels

Zo doen de winkels al sinds 2012 mee aan de voorleesweek, waarbij in de winkels, zo’n 40 in totaal, wordt voorgelezen aan de jeugd. Daarnaast worden in samenwerking met Jinc ‘taaltrips’ in de winkel gehouden, waarbij groepen kinderen of allochtonen door de winkel gaan en op die manier bij diverse afdelingen woorden leren. Groenen: ‘Dan vertel je op de agf-afdeling bijvoorbeeld wat een bloemkool is. In iets aangepaste vorm doen we ook zulke taalexcursies voor vluchtelingen, in voorbereiding op hun daadwerkelijke inburgeringscursus. Bezig zijn met taal is wat mij betreft heel belangrijk en noodzakelijk. Taal werkt verbindend.’

Vlaggenparade bij Erasmusbrug

De stichting Yes We Care besloot om Albert Heijn en de andere bedrijven, waaronder Coca-Cola en Verstegen, in het zonnetje te zetten voor hun activiteiten op taalgebied. De Vlaggenparade bij de Rotterdamse Erasmusbrug is een doorlopend iets, met telkens wisselende thema’s. Deze week was het de Week van de Alfabetisering. In dat kader werden door de gemeente Rotterdam en verschillende organisaties, waaronder Yes We Care, activiteiten georganiseerd waarbij de aandacht voor taal centraal stond. De vlaggen blijven twee weken hangen.

Bonusmail gebruiken voor extra aandacht

Groenen: ‘Ik werk 31 jaar bij Albert Heijn en dan denk je wel een beetje ‘blauw’. Het is heel mooi om dan het AH-logo op zo’n manier terug te zien. Ik kreeg ook al meerdere berichten van AH-mensen die erlangs reden en onze vlag hebben gezien.’  Hij vervolgt: ‘Zelf ga ik het buurtbord in de winkel en de Bonusmail gebruiken om onze betrokkenheid onder de aandacht te brengen. Dat we deze activiteiten doen is niet nieuw, maar de erkenning die we nu krijgen is dat wel. Dat is mooi.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels