artikel

AH Enter scoort met spaaractie bij kleine clubs

Branche & Bedrijf 1878

ENTER – Kleine verenigingen kunnen flinke bedragen binnenslepen in een actie van AH Enter, waarbij klanten sparen voor hun favoriete club.

AH Enter scoort met spaaractie bij kleine clubs
Foto: Ron Jansen

AH-franchiser Patrick ten Hove in Enter houdt een actie waarbij klanten muntjes sparen voor hun favoriete vereniging of voor een instelling zoals het bejaardenhuis. Tot zover niets nieuws. Toch heeft de actie een innovatieve kant. Bij een eerdere actie sleepten grote verenigingen het merendeel van de buit binnen. Kleine verenigingen kregen beduidend minder geld. Nu hebben ze dat zelf in de hand.

Verdeling aangepast

Van de €10.000 die hij uitdeelt, wordt €6000 verdeeld naar rato van het aantal per vereniging gespaarde munten. De andere €4000 verdeelt Ten Hove op een andere manier. Puur bedoeld om kleine verenigingen ook een kans te geven. ‘Die gaan we verdelen via een tweewekelijkse bonusstructuur. Daarbij is continuïteit van het aantal ingeleverde muntjes belangrijk. Verenigingen die ervoor zorgen dat hun leden voor langere tijd bij ons de boodschappen doen, krijgen meer uit die pot.’ De AH-franchiser gaat ervanuit dat dit voor kleinere verenigingen gemakkelijker is te organiseren dan voor grote en dat ze daardoor ook substantiële bedragen bij elkaar kunnen sparen.

Index helpt verenigingen vooruit

Vooral verenigingen die gedurende meerdere periodes een stijgende lijn laten zien, profiteren stevig. ‘Ik hanteer daarvoor een soort index. Als je contant goed je best doet, sleep je meer binnen. Een keer goed scoren is leuk, maar minder van
invloed op het uiteindelijke bonusbedrag.’

Extra muntjes bij actieproducten

Klanten krijgen bij iedere €10 die ze besteden, een muntje. Bij actieproducten van sponsors zijn extra muntjes te verzamelen. De muntjes kunnen ze bij de uitgang van de winkel doneren aan hun vereniging van keuze. Er doen er vijftien mee, inclusief een bejaardenhuis. Er komen evenzovele spaarbussen in de winkel te staan.

We claimen dé supermarkt voor Enter te zijn

Met de actie, die half september start en twintig weken loopt, wil Ten Hove niet alleen zijn eigen winkel op de kaart zetten, maar ook de plaats Enter. ‘We claimen dé supermarkt van en voor Enter te zijn. Dat moeten we dan wel waarmaken.’ Hij gaat gedurende een aantal weken andere ondernemers uit het dorp bij de actie betrekken. ‘Als klanten met een kassabon van bijvoorbeeld de kapper komen, kunnen ze daar ook muntjes voor krijgen. Op die manier houden we het geld in het dorp.’

Acties worden steeds succesvoller

Ten Hove, die de voormalige C1000 overnam en de supermarkt nieuw leven heeft ingeblazen, ziet dat acties die hij houdt, steeds succesvoller worden. Eerder hield hij al een spaaractie voor verenigingen en ook een succesvolle buurt battle. Tijdens een onlangs gehouden jaarmarkt moest het gewicht van een koe en kalf worden geraden. ‘Er zijn toen 1500 kaartjes ingeleverd.’ Die lokale verbondenheid, van en voor Enter, werpt zijn vruchten af. ‘We groeien substantieel harder dan vergelijkbare winkels. Dat moet ook om het oude C1000-niveau weer te halen.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels