artikel

Jumbo Veldkamp werkt lokaal samen om ‘euro’s in het dorp te houden’

Branche & Bedrijf 546

DEN HAM – Klanten van Jumbo-ondernemer Rudy Veldkamp die lege flessen terugbrengen, krijgen 10 procent korting op een knipbeurt bij de tegenover zijn supermarkt gevestigde kapsalon. ‘Het is leuk om iedere keer iets te verzinnen waarmee je de euro’s in het dorp kunt houden.’

Jumbo Veldkamp werkt lokaal samen om ‘euro’s in het dorp te houden’
Marje Bosch en Rudy Veldkamp bij de ‘doop’ van hun kortingsactie. Foto: Koos Groenewold

Wat kun je, behalve het innemen van lege statiegeldflessen en kratten, allemaal nog meer doen met een emballage-automaat? Anders geformuleerd: hoe kun je zo’n apparaat inzetten voor lokale marketingactiviteiten? Het zijn vragen waarover Jumbo-ondernemer Rudy Veldkamp in Den Ham zich weleens buigt en die hij vervolgens bespreekt met accountmanager Jaap Schoppink van leverancier Tomra.

Flessenautomaat bij voetbalclub

Zo’n gesprek leidde eerder dit jaar tot plaatsing van een flessenautomaat bij de plaatselijke voetbalclub. Wie daar blikjes of petflesjes frisdrank in de automaat deed, verzamelde punten: één punt per flesje of blikje. 10 punten leverde vervolgens in de Jumbo van Veldkamp een gratis product op, 15 punten een iets duurder gratis product, enzovoort. Het experiment is te jong om al van succes of mislukking te spreken, maar het krijgt na de zomer in elk geval wel een vervolg.

Korting bij kapper

Inmiddels heeft Veldkamp samen met plaatselijke kapsalon B Yourself van ondernemer Marje Bosch een nieuwe emballageautomaatactie bedacht. Wie lege flessen bij de Jumbo in Den Ham inlevert, krijgt sinds deze week 10 procent korting op een knipbeurt bij B Yourself. Zelfs één leeg bierflesje levert al 10 procent korting bij de kapsalon op.

‘Euro’s in Den Ham houden’

Het is een pilot die tot eind dit jaar loopt. Marje Bosch hoopt met de actie meer klanten te trekken. Voor Veldkamp speelt dat argument minder prominent, al voegt hij er wel onmiddellijk aan toe dat er bij de kapster ook mensen uit het buitengebied van Den Ham komen, die (nog) geen boodschappen bij hem doen. ‘Misschien dat een deel van die mensen straks ook een keer in onze supermarkt komt. Dat zou helemaal mooi zijn, omdat de actie dan precies voldoet aan de doelstelling: de euro’s zoveel mogelijk in Den Ham houden. Dat is niet alleen goed voor ons, maar ook voor het dorp.’

Eenvoudige opzet

De kortingsactie met de emballagebonnen is eenvoudig van opzet. Het enige dat je nodig hebt is een inname-automaat met een touchscreen, zegt Jaap Schoppink. Op dat scherm kan dan een foto of een filmpje van de deelnemende partner worden getoond. Dat maakt de actie visueel aantrekkelijk. Het aardige is ook dat de kapsalon zelf de aard en de omvang van de actie kan bepalen. Veldkamp: ‘Het is nu 10 procent korting op een knipbeurt, volgende maand kan het korting op shampoo of iets anders zijn. Ze kunnen naar hartelust variëren.’

Aan de actie zitten voor Veldkamp eigenlijk geen kosten vast. ‘Het enige wat ik nog van plan ben, is om visitekaartjes bij de kapster neer te leggen. Met een bon waarmee mensen gratis een pakje stroopwafels bij de Jumbo kunnen ophalen.’


‘Zo’n actie kan ook met andere winkeliers’


Mocht de actie slagen, dan overweegt de Jumbo-ondernemer ook andere winkeliers in het dorp te benaderen. ‘Je kunt een soortgelijke actie net zo goed afspreken met de fietsenmaker, slager of bakker of met allemaal tegelijk. Mensen zijn altijd in voor spaar- en kortingsacties, zeker als die hun eigen omgeving ten goede komen. Ik heb dit voorjaar nu al voor de derde achtereenvolgende keer een spaaractiegehouden voor korting op een zwembadabonnement. Dat loopt hartstikke goed. Zo blijft het zwembad bestaan, hoewel de gemeente de exploitatie daarvan niet meer voor zijn rekening wil nemen.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels