artikel

Hoe ontwikkelt de promodruk zich?

Branche & Bedrijf 2683

DONGEN – De promotiedruk is het gedeelte van de omzet in de supermarkt dat in de promotie wordt verkocht. Hoe ontwikkelt dit zich sinds 2015?

Hoe ontwikkelt de promodruk zich?

Uit de cijfers van GfK blijkt dat de promotiedruk in het voortschrijdend jaar tot en met het eerste kwartaal van dit jaar  (MAT Q1) 21,6 procent bedroeg. Dit betekent dat van iedere honderd euro die consumenten uitgeven in de supermarkt, €21,60 wordt besteed aan artikelen die in de aanbieding zijn. In de vergelijkbare periode in 2015 was dat nog maar €17,60, wat een stijging van 22,7 procent inhoudt.

Promodruk in vers groeit bovengemiddeld

Relatief laag blijft de promotiedruk nog steeds in vers, 21,1 procent. Echter hier is de toename wel stevig in de afgelopen twee jaar, met een groei van 24,8 procent. Ook in kruidenierswaren is sprake van een bovengemiddelde toename (17,9 naar 22,3 procent). Het hoogst is de promotiedruk in home care & personal care met 37,1, tegen 32,6 in dezelfde periode in 2015.

Non-food groeit hard, maar blijft laag

Het hoogst is overigens de stijging in het deel van het assortiment dat door GfK wordt aangeduid als rest/non-food. Hier is de toename ten opzichte van twee jaar geleden zelfs 40 procent, maar met 1,4 procent ligt het een stuk lager dan in de rest van de supermarkt. Hieronder het complete overzicht van de ontwikkeling van de promotiedruk.

Bron: GfK

Lees veel meer over het GfK Formulerapport E-commerce in fmcg 2017 op de site van Foodmagazine (alleen voor abonnees) >>>
Neem een abonnement op Foodmagazine >>>

De Top Tien-lijstjes op Distrifood.nl worden aangeboden door Distrifood Dynamics.

Distrifood Dynamics is een onlinedatabase van ruim 5000 supermarkten in Nederland. Naast een actueel winkelbestand geeft de databank inzicht in consumentenprofielen en -bestedingen, verzorgingsgebieden, trends en bouw- en verbouwplannen van supermarkten. Voor meer informatie, stuur een mail naar distrifooddynamics@vakmedianet.nl

Bekijk het promofilmpje van Distrifood Dynamics

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels