artikel

Hoe anders zijn allochtonen in hun koopgedrag?

Branche & Bedrijf 3213

AMSTERDAM – Nieuwe Nederlanders winkelen op een andere manier dan autochtonen. Supermarkten houden hier nog onvoldoende rekening mee. Acht conclusies uit onderzoek van GfK.

Hoe anders zijn allochtonen in hun koopgedrag?
Roel Dijkstra

GfK deed online onderzoek onder onder vijfhonderd nieuwe Nederlanders. Ter vergelijk van de resultaten is ook een groep van vijfhonderd autochtone Nederlanders onderdeel van de steekproef gemaakt. Doel is om retailers en fabrikanten inzichten te bieden ter ondersteuning van hun marketingstrategie. GfK heeft zich specifiek gericht op de niet-westerse allochtoon met een islamitische achtergrond. Een zeer relevante groep bestaande uit ongeveer een miljoen consumenten waar nog te weinig over bekend is bij supermarktketens en fabrikanten. De belangrijkste conclusies:

1. Meer mensen betrokken bij aankoop

Bij het doen van een aankoop door nieuwe Nederlanders zijn veel vaker méér mensen betrokken, blijkt uit het onderzoek. Behalve de partner, worden zij tijdens het aankoopproces relatief vaak vergezeld door hun kinderen, ouders of andere familieleden.

2. Vaker impulsaankopen

Yvette Bracke, senior research manager bij GfK, presenteerde de onderzoeksresultaten en schetste verder dat de nieuwe Nederlanders veel vaker impulsaankopen doen. Bij het doen van boodschappen geeft 16 procent van hen aan iets te kopen wat ze van tevoren niet van plan waren. Dit is bij de autochtone Nederlanders slechts bij 6 procent het geval. Voorafgaand aan een winkelbezoek weet 46 procent van de nieuwe Nederlanders van te voren exact wat ze willen kopen. Onder de autochtone Nederlanders is dat 67 procent.

3. Onderhandelen tweede natuur

Uit het onderzoek bleek verder dat  onderhandelen voor allochtonen een soort van tweede natuur is. Bracke: ‘Of het nu gaat om grote of kleine aankopen, dat maakt niet uit. Deals sluiten vinden ze leuk.’

4. Gevoeliger voor A-merken

Ook blijken nieuwe Nederlanders erg gevoelig voor A-merken. Bij het doen van boodschappen prefereert 40 procent van hen een A-merk boven een huismerk. Dat is bij autochtonen bij 18 procent het geval. De gevoeligheid voor A-merken is zichtbaar bij elektronica, maar ook bij het doen van boodschappen in de supermarkt en bij de aankoop van verzorgingsproducten. ‘Merken die je koopt, zeggen iets over jou als persoon’, verklaart Bracke. ‘En dat ligt bij deze groep gevoelig.’

5. Kopen vaker snoep en verzorgingsproducten

Snoep is voor allochtonen belangrijker dan voor autochtone Nederlanders blijkt uit het onderzoek. Van de nieuwe Nederlanders koopt 51 procent wekelijks snoep, tegenover 29 procent van de autochtone landgenoten. De nieuwe Nederlander koopt snoep meestal bij de supermarkt (75 procent), maar dat is relatief weinig als het wordt vergeleken met de autochtone Nederlander die snoep in 89 procent van de gevallen in de supermarkt koopt. Andere populaire aankoopadressen voor zoetwaren door de nieuwe Nederlanders zijn drogisterijen, snoepwinkels, etnische supermarkten, markten en moskeeën. Andere populaire productgroep onder nieuwe Nederlanders zijn verzorgingsproducten, met name gezichtsverzorging.

6. Willen verder reizen voor boodschappen

Nieuwe Nederlanders vinden het ook geen enkel probleem om wat verder te reizen voor hun boodschappen. Ze trekken er meer tijd voor uit en als ze eenmaal in een winkelcentrum zijn aanbeland, blijven ze er ook langer en eten er dan vaak, constateert GfK.

7. Lagere gemiddelde besteding

Overigens is het gemiddelde bestedingsbedrag aan boodschappen bij nieuwe Nederlanders wat lager dan bij autochtonen. ‘Het is te verklaren doordat ze in grotere hoeveelheden inkopen en minder kant en klaar aankopen’, analyseert Bracke. ‘Ze koken graag met verse ingrediënten en kruiden.’

8. Meer voorkeur voor biologisch

De voorkeur voor biologisch onder de nieuwe Nederlander valt ook op; 48 procent van de nieuwe Nederlanders prefereert biologisch, terwijl dat voor 24 procent van de autochtone Nederlander geldt.

Lees ook de columns van Abdelaziz Aouragh op Foodmagazine.nl >>>

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels