artikel

‘Superunie-leden bezorgen nog dit jaar via PostNL’

Branche & Bedrijf 3973

HOOFDDORP – PostNL ziet volop kansen voor de formules van Superunie op de online markt. Dit jaar gaan meerdere leden van Superunie van start met bezorging via PostNL.

‘Superunie-leden bezorgen nog dit jaar via PostNL’
Foto: Diederik van der Laan

Met een apart ingericht netwerk voor food, mengt PostNL zich meer en meer in de wereld van de online foodverkoop. Het post- en pakkettenbedrijf richt zich met name op kleinere supermarktformules en foodaanbieders. Onder meer Hoogvliet, Ekoplaza, Marley Spoon, De Krat en Mathijs Maaltijdbox laten PostNL al bezorgen. Volgens Daan Koek, manager online food bij het bedrijf, volgen dit jaar samenwerkingen met meerdere Superunie-formules, waarvoor hij veel mogelijkheden ziet. ‘De foodmarkt is zó groot, voor alle spelers blijft er voldoende over.’

Eerder meldde PostNL met diverse leden van Superunie te spreken. Hoe gaat het daarmee?

‘Dit jaar gaan de eerste samenwerkingen van start, we zijn nog steeds met meerdere formules in overleg. Welke formules en exacte startdata kan ik nog niet geven. Wat ik wel kan zeggen, is dat we begin mei in België ook starten met het bezorgen van food. Maar ook daarbij kan ik de naam van de keten niet noemen.’

Daan Koek PostNL

Daan Koek, manager online food van PostNL.

Is er tussen de grote spelers wel ruimte voor de wat kleinere Superunie-formules?

‘Ik ben er heilig van overtuigd dat de Superunie-leden een rol kunnen spelen. Ten eerste hebben ze grote naamsbekendheid. Bovendien is food de grootste retailmarkt van het land met €35 miljard omzet. Als daarvan een paar procent naar online gaat, ik verwacht zelf tussen de 10 en 20 procent in 2020, heb je al een best grote markt. Er blijft voldoende over voor de kleinere spelers.’

Wat levert het supermarkten op om met PostNL in zee te gaan?

‘Logistiek is de grootste bottleneck bij online food. Iedereen kan er natuurlijk voor kiezen om alles zelf te organiseren, maar dat kost wel veel geld en tijd. Bovendien moet je als supermarkt al met zoveel dingen bezig zijn, je assortiment, je klanten, et cetera. Het op de juiste wijze leveren van een bestelling is waar wij goed in zijn, daar zijn we de hele dag mee bezig. Ik denk dat onze landelijke dekking, flexibiliteit en innovatie de meest aantrekkelijke aspecten zijn voor mogelijke partners. Ook hebben wij het voordeel van de schaal. Online kan alleen rendabel zijn bij de juiste schaalgrootte: volle bezorgbussen, hubs op verschillende plekken. Wij hebben dat. Daardoor kunnen we ook pieken, zoals rond Kerstmis, goed opvangen.’

Door de logistiek uit handen te geven, leveren supers wel merkzichtbaarheid in.

‘Dat klopt. Maar in alle informatievoorziening die wij in de aanloop naar het bezorgmoment geven, is het merk zichtbaar, en op het moment dat aan de deur de doos wordt geopend, ook. Bovendien blijkt uit onderzoek, dat klanten die zichtbaarheid helemaal niet zo belangrijk vinden. Die willen de juiste producten op de juiste tijd en met de juiste versheid.’

PostNL

PostNL heeft op vijf van z’n sorteercentra een proces ingericht voor het verwerken van foodbestellingen. Dat moet op termijn bij alle achttien zo worden.

Hoe zie je de toekomst van online food en welke rol speelt PostNL hierin?

‘Ik geloof enorm in online boodschappen doen. De omzet verschuift steeds meer. Ik zie bijvoorbeeld nog veel kansen voor aanbieders van maaltijdboxen. Die groeien in volume én in diversiteit. Hun assortiment wordt breder, en daardoor zijn ze steeds meer een concurrent van supermarkten. Voor supermarkten is de omnichannelgedachte heel belangrijk voor de toekomst. Ik denk dat er altijd een mix blijft tussen off- en online. We willen retailers graag ontzorgen met PostNL. Wij zijn de specialist op het gebied van logistiek en willen de beste worden in foodlogistiek, met name op de last mile. Daarnaast willen we graag meer schaalgrootte. Bij vijf sorteercentra is nu een proces voor het verwerken van foodbestellingen ingericht. Op termijn moet dat bij alle achttien hubs.’

Meer over de foodambities van PostNL in Distrifood 12 die op 24 maart verscheen. Lees hier het digitale nummer (voor abonnees) of neem een abonnement.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels