artikel

Achtergrond: AH-pilot orderpicken in de winkel

Branche & Bedrijf 3007

ENTER – Albert Heijn zit nog volop in een pilot rond het orderpicken in de winkel in plaats van het home shopping center. Distrifood zet op een rijtje waarom ondernemers meedoen en welke lessen er geleerd worden.

Achtergrond: AH-pilot orderpicken in de winkel

Franchiser Patrick ten Hove is één van de deelnemers aan de proef. ‘Online boodschappen doen, is onlosmakelijk met de toekomst van de supermarkt verbonden. Daar moet je op voorbereid zijn’, zo legt hij de reden uit waarom hij meedoet aan de proef. De pilot met orderpicken in de winkel startte in januari 2015 in de vestiging in Maasland die toen nog eigendom was van franchiser William de Block. Vorig jaar mei werd deze uitgebreid naar tien winkels.

Ten Hove wist direct dat hij daarbij wilde zijn. ‘We willen hier in Enter een zo compleet mogelijke winkel bieden aan onze klanten. We zijn van én voor Enter.’ De filosofie die hij van zijn vader heeft meegekregen speelt daarbij een belangrijke rol. ‘Dat is de KDH-gedachte: klantgericht denken en handelen. Je kunt er in de basis alles aan ophangen. Wij willen het onze klanten 100 procent naar de zin maken en daar hoort ook het online bedienen van de lokale markt bij.’

1. Verschillende bestelsites

Klanten kunnen afhalen of laten bezorgen. Daarbij dient zich een eerste dilemma aan. Afhaalklanten kunnen via de centrale websupermarkt van Albert Heijn bestellen en daar voor de afhaaloptie kiezen. Klanten die vanuit de winkel gepickte boodschappen thuisbezorgd willen krijgen, moeten dat via de eigen site van de ondernemer, Albertheijnenter.nl, doen.

2. Kostenberekening

‘Klanten die de boodschappen thuisbezorgd willen hebben, moeten even bellen of mailen’, staat er op de site te lezen. Voor het bezorgen rekent Ten Hove binnen Enter €3,65, daarbuiten is het afhankelijk van de kilometers. Dat bedrag komt bovenop de reguliere bestelkosten die, afhankelijk van de dag en het tijdstip, variëren van €1 tot €3,50. Ook vraagt hij klanten even een seintje te geven als ze een zeer grote hoeveelheid van een product nodig hebben, zodat er voor voldoende voorraad gezorgd kan worden.

3. Koppeling noodzakelijk

Op dat vlak schiet het systeem van AH.nl in zijn ogen nog tekort. ‘Er is geen koppeling met onze bestelling. Het zou mooi zijn als die er op termijn wel komt, en dan ook in de replenishment al rekening wordt gehouden met online bestellingen’, zo vertelt Ten Hove.

4. Ergernis over banner

Ten Hove stoort zich ook aan een banner voor gratis bezoring als klanten op AH.nl al hebben gekozen voor de PUP in Enter. ‘Dat werkt verwarrend, want ze kunnen daar niet ervoor kiezen de boodschappen door ons te laten bezorgen.

5. Tevreden over bestelsysteem en afhandeling

De AH-franchiser is enthousiast over het bestelsysteem en de afhandeling. Bestellingen komen ‘over de lijn’bij de winkel binnen en worden automatisch in een handterminal geladen. Orderpicken is dan een fluitje van een cent. De bestelling staat op volgorde van routing in de winkel en houdt rekening met breukgevoeligheid. ‘De zwaarste producten worden het eerst gepicket. En producten zoals chips als laatste, net als diepvries en gekoelde producten’, aldus Ten Hove. De te picken producten verschijnen met foto in het scherm van de handterminal.

6. Invloed op de winkelomzet

De online verkopen vormen 1,5 procent van de omzet van de supermarkt van Ten Hove en groeien gestaag. Hij ziet het ook niet als slechte omzet waar hij minder aan verdiend. ‘Wat is slechte omzet? Ik vind het leuke omzet. Vooral als ik merk hoe tevreden de klanten zijn.’

7. Tijd voor goede afspraken

Ten Hove is blij met de pilot en ziet het als een manier, mits goed uitgevoerd, waarop zowel Albert Heijn als de franchisers kunnen profiteren. ‘In principe hebben we goud in handen met dit systeem, maar er moet wel snelheid inkomen. We moeten echt een dialoog voeren, de ondernemers en AH, hoe we dat gezamenlijk in de benen gaan helpen.’

Het complete interview met Patrick ten Hove is te lezen in Distrifood nummer 12 van 25 maart 2017. Dit is (voor abonnees) digitaal te lezen. Meer informatie over abonnementen is hier te vinden.

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels