artikel

Top tien: klantenkringen supermarkten

Branche & Bedrijf 39

DONGEN – De tien supermarktketens met de grootste klantenkring in 2016 op een rijtje, inclusief informatie over de klantenkringen van dezelfde formules in 2012 en 2008. Albert Heijn is natuurlijk nu de grootste, gevolgd door Lidl en Jumbo.

Top tien: klantenkringen supermarkten

De klantenkringen van Nederlandse supermarkten hebben zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld. Het totale aantal kopende huishoudens groeide tussen 2008 en 2016 van 7,27 miljoen naar 7,75 miljoen, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Albert Heijn is met afstand de nummer één, maar Lidl en Jumbo zijn sinds 2008 concurrent Aldi gepasseerd. Hieronder de complete top tien van nu, met de cijfers voor dezelfde formules van 2012 en 2008.

Rank Formule Klantenkring 2008 Klantenkring 2012 Klantenkring 2016
1. Albert Heijn 6,03 6,46 6,77
2. Lidl 4,02 4,78 5,44
3. Jumbo 2,11 3,73 5,24
4. Aldi 4,29 4,30 4,21
5. Plus 2,15 2,05 2,25
6. Dirk 1,90 1,89 1,97
7. Coop 0,92 1,11 1,25
8. Emté 0,76 0,99 1,20
9. Hoogvliet 0,87 0,95 1,08
10. Deen 0,44 0,61 0,75

Miljoenen huishoudens die wel eens boodschappen doen bij een formule

Bron: GfK ConsumerScan

 

De Top Tien-lijstjes op Distrifood.nl worden aangeboden door Distrifood Dynamics.

Distrifood Dynamics is een onlinedatabase van ruim 5000 supermarkten in Nederland. Naast een actueel winkelbestand geeft de databank inzicht in consumentenprofielen en -bestedingen, verzorgingsgebieden, trends en bouw- en verbouwplannen van supermarkten. Voor meer informatie, stuur een mail naar distrifooddynamics@vakmedianet.nl

Bekijk het promofilmpje van Distrifood Dynamics

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels