artikel

Jumbo Aalten mikt op Duitse klanten

Branche & Bedrijf 1941

AALTEN – Waarom zou je met elkaar strijden om 13.000 dorpsbewoners, terwijl er even verderop een enorm achterland is om voor je te winnen? Met die gedachte proberen Jumbo-ondernemers Tijn en Niek Leussink Duitse consumenten naar hun vestiging in Aalten te trekken. Deze week was er een vijf dagen durende ‘LKW-verkauf’, verkoop vanuit de vrachtwagen. Het is één van de initiatieven die er toe moeten leiden dat Duitsers uit bijvoorbeeld Bocholt (75.000 inwoners) het dorp ontdekken als plek waar ze op een leuke manier aantrekkelijk kunnen inslaan.

Jumbo Aalten mikt op Duitse klanten
Foto: Hans Prinsen

Zijn broer heeft er een hele studie van gemaakt, zegt Niek, de ene helft van Jumbo-broers Leussink, lachend. Hij doelt op het samenstellen en verkrijgen van het assortiment van de LKW-verkauf, die van zaterdag tot en met woensdag plaatsvond bij Jumbo Aalten. De broer in kwestie, Tijn, is het brein achter deze actie en legt uit. ‘De handel komt overal vandaan. Deels van Jumbo, maar ook uit het buitenland. Koffie bijvoorbeeld halen we in Luxemburg. En Milka-repen uit Oostenrijk. Parallelimport, want de Nederlandse Milka-tak kan niet leveren voor de prijs die we nu hebben betaald. En aangezien we vooral op Duitse klanten mikken, zijn scherpe prijzen heel belangrijk. Duitsers weten heel goed wat de prijzen mogen zijn. Als de koffie ook maar een cent te duur is, weten ze het.’

25 pallets op en voor een trailer

Hoewel het volgens Tijn Leussink logistiek gezien nog best een operatie was, is de vrachtwagenverkoop op zich eenvoudig van opzet. Op en voor een trailer stonden deze week dagelijks zo’n 25 pallets met daarop het door Leussink uitgezochte assortiment. Er was Duits bier (Veltins en Warsteiner, in blik), Coca-Cola (eveneens in blik), koffie, Nederlandse kaas, metworst, stroopwafels, snoep en paracetamol. Twaalf doosjes voor €5. Dat laatste product is een echte trekker, legt Leussink uit. ‘Dat is in Duitsland alleen verkrijgbaar op recept.’ Statiegeldvrije blikjes doen het ook altijd goed bij de oosterburen, terwijl koffie door de in Duitsland geldende koffiebelasting in Nederland een stuk goedkoper is. Rondom de vrachtwagen stonden verder nog een viskar, de eigen oliebollenkraam (die elke winter in gebruik is) en een springkussen.


Meer over local marketing:

Local marketing: uitleg, valkuilen en voorbeelden


Van nadeel naar voordeel

Volgens Tijn Leussink kleven er veel nadelen aan het runnen van een supermarkt in de grensstreek. Immers, veel producten zijn in Duitsland een stuk goedkoper. ‘Wij hebben in Aalten bijvoorbeeld maar heel weinig metrages wijn. Maar in plaats van altijd naar die nadelen te kijken, wilde ik ontdekken hoe je ook voordeel kunt halen uit deze plek. De LKW-verkauf is daar onderdeel van.’ Geen gek idee, gezien het achterland. In Bocholt en omstreken, net over de grens, wonen zo’n 100.000 mensen. ‘Als je daar 10 procent van naar Aalten kunt trekken, dan maak je je toch niet meer druk in de strijd om de lokale klant?’, klinkt het.

Extra initiatieven nodig om Duitsers te trekken

De Leussink-broers kozen voor de verkoop een periode uit waarin veel Duitsers een lang weekend vrij zijn. Via Facebook en Duitse media begonnen ze een campagne om mensen van over de grens naar Aalten te lokken. Want dat Duitsers Aalten bezoeken, dat is geen vanzelfsprekendheid, zoals dat bijvoorbeeld wel geldt voor het nabijgelegen Winterswijk. Aalten ligt net iets verder van de grens. Met de lokale ondernemersvereniging worden met enige regelmaat initiatieven georganiseerd om Duitse consumenten kennis te laten maken met het dorp. Zo was er al een wijnfeest (uiteraard met Duitse wijn) en een bockbierfestival. ‘En deze LKW-verkauf is een ludieke manier om klanten te trekken’, aldus Leussink. Hij denkt dat 60 à 70 procent van de klanten van over de grens kwamen. Het zorgde in Aalten voor tevreden gezichten. ‘Normaal gesproken komt 80 procent van de klanten uit Nederland.’

Voorbeeld van écht ondernemen

Een vrachtwagenverkoop is niet direct het eerste waar je aan denkt bij de Jumbo-formule. Toch verwacht Tijn Leussink niet dat er vanuit Veghel kritiek komt op de actie. ‘Ik heb nog geen reactie gehad. Maar Jumbo is en blijft een ondernemersformule en dit is volgens mij wel echt ondernemen. Als we er in slagen Duitse klanten naar Jumbo te trekken, worden we er volgens mij allemaal sterker van.’

LKW-verkauf krijgt een vervolg

Leussink weet nu al dat de LKW-verkauf een vervolg krijgt. In Aalten althans. Vooralsnog denkt hij niet dat de actie succesvol zou zijn in de Leussink-winkels in Hengelo, Goor en Haaksbergen. ‘Die winkels liggen wat verder van de grens af en bovendien komen Duitse klanten veel meer winkels tegen voordat ze in die plaatsen zijn.’
In Aalten gaat Leussink dit zeker vaker doen. ‘Duitse klanten zijn redelijk trouw. Bovendien doen ze heel anders boodschappen dan Nederlanders. Een Duitser rijdt gerust 30 of 40 kilometer meer voor een gunstige prijs. En dan komen ze natuurlijk niet maar voor één sixpackje cola of één pak koffie. Dan kopen ze meteen genoeg om de kelder vol te stapelen.’

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels