artikel

Plus-man Koelhuis werkt mee aan ontwikkeling SponsorKoning

Branche & Bedrijf 15

BERGSCHENHOEK – Een crowdfundingsprogramma waarvan verenigingen, consumenten, fabrikanten én winkeliers op duurzame wijze profiteren. Dat is het idee van SponsorKoning. Plus-ondernemer Jordy Koelhuis hielp bij de lancering.

Plus-man Koelhuis werkt mee aan ontwikkeling SponsorKoning
Archieffoto: Roel Dijkstra

SponsorKoning is een initiatief van Rogier van Essen en Hans Meeuwis van Out of the Box Marketing en werkt als volgt. Een vereniging zoekt geld, bijvoorbeeld voor nieuwe kleedkamers. Hiertoe wordt een crowdfundingsactie uitgeschreven, waarbij leden en niet-leden kunnen inleggen. Wie €10 inlegt, krijgt hiervoor een sponsorboekje dat een waarde vertegenwoordigt van minimaal het dubbele bedrag, maar vaak een stuk meer. Met de coupons uit het boekje krijgt de consument bijvoorbeeld korting bij de lokale kapper, of kan hij bij de super gratis een A-merkproduct halen. De vereniging heeft z’n kapitaal, de consument een voordeeltje, winkeliers traffic en fabrikanten een manier om nieuwe producten onder de aandacht te brengen.

Lokale middenstand versterken

Jordy Koelhuis was betrokken bij de uitwerking van SponsorKoning. Hij ziet in de samenwerking een prima middel om de middenstand in plaatsen te versterken. ‘Iedereen wil dat de euro van de consument lokaal wordt besteed, maar laten we eerlijk zijn: in veel plaatsen wordt het er niet gezelliger op. Er is steeds meer leegstand en veel afvloeiing naar andere plaatsen. Van nature gaat het dan als volgt: de supermarkt houdt een actie en vaart daar enige tijd wel bij. Met Sponsor-
Koning gaat dit een fase verder, want nu profiteert de buurman ook.’

Duurzame, continue samenwerking

Volgens Koelhuis is het met SponsorKoning mogelijk om op lokaal niveau een duurzame relatie op te bouwen tussen alle partijen: de vereniging, de klant, de winkelier en de fabrikant. ‘Als ik een actie wil doen met een fabrikant, bel ik en zet ik een actie op. Als mijn collega twee maanden later iets soortgelijks wil doen, doet hij precies hetzelfde. Al die gesprekken, dat slaat toch eigenlijk nergens op? Het is veel beter om een duurzame, continue samenwerking te creëeren.’ Deelnemende middenstanders betalen alleen een bedrag voor advertentiekosten. Koelhuis: ‘En dan regelen wij bijvoorbeeld dat er bij de kapper Coca-Cola wordt geschonken of dat er een release van een nieuw product is te proberen.’ Bij een volgende vereniging die deelneemt, herhalen de stappen zich gewoon.

Lancering in afrondende fase

De lancering van SponsorKoning bevindt zich momenteel in de afrondende fase. Koelhuis behoort met zijn Plus-collega’s in Benthuizen en Pijnacker tot de eerste ondernemers die van start gaan. Dit jaar nog starten twaalf projecten, bij ondernemers van Plus, AH, Coop, en Emté. Volgend jaar stappen ook enkele Jumbo-ondernemers in.

Verder dan crowdfunding

Koelhuis verwacht dat SponsorKoning tot veel meer zal leiden dan alleen een crowdfunding en consumenten die als gevolg de weg naar lokale winkeliers weten te vinden. ‘Ik denk dat het kan zorgen voor nog veel meer samenwerking. Alles met het doel om de lokale middenstand sterker te maken.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels