artikel

‘Met lokale spaaracties wint u het hart van de consument’

Branche & Bedrijf 1450

Steeds meer supermarkten maken gebruik van lokale marketingacties om zich te onderscheiden, acties die zorgen voor lokale klantenbinding. Een artikel van Inmarkt over de vijf pijlers van lokale acties.

‘Met lokale spaaracties wint u het hart van de consument’

Sponsored content door InMarkt

Betrokken, voordeel, zichtbaar, aandacht en verleiden. Daar draait het om bij het binden van de lokale klant, weet InMarkt. Niet voor niets heeft het marketingbedrijf daarom haar strategie om lokale ondernemers te helpen zich te onderscheiden, op deze pijlers gebaseerd.

Maak nationaal lokaal

Een uniek assortiment, dat alleen in die ene winkel te vinden is, helpt ondernemers meer omzet te realiseren, vertelt marketing en salesdirecteur Darek Koster. En om het marktaandeel in een dichtbevolkt supermarktgebied te vergroten. “Des te meer wanneer deze actie gekoppeld is aan een lokaal goed doel of event.” Door lokaal het verschil te maken, laat je als ondernemer zien betrokken te zijn, legt hij uit. “Je lift niet uitsluitend mee op de acties die worden georganiseerd door het hoofdkantoor, en die derhalve bij iedere winkel van deze formule te vinden zijn. Maar je laat zien de klanten die naar jouw winkel komen te kennen. Door ze iets te bieden wat ze niet overal kunnen vinden.”

Winst voor de consument

“Behalve dat een aantrekkelijke actie leuk moet zijn”, weet Koster uit ervaring, “wil een consument eveneens een bepaalde mate van winst behalen. Iets krijgen, ergens naartoe werken en beloond worden. En dan het liefst middels een leuk, functioneel en kwalitatief goed product; het voordeel dat zo’n loyaliteitsprogramma biedt.” Dat dit voordeel doorgaans direct gekoppeld is aan een lokaal doel, maakt een actie bovendien nog eens extra interessant. “Behalve voor comfortabele Van der Valk-kussens, of gave Disney-knuffels, spaart men eveneens voor bijvoorbeeld het in stand houden van de kinderboerderij verderop, of voor het kunnen verrassen van ouderen met oliebollen tijdens de feestdagen. Hiermee win je als ondernemer al snel het hart van de lokale consument.”

Geef uw winkel een gezicht

Juist door een nationale actie lokaal te maken, zorg je voor zichtbaarheid, vertelt Koster “Die dertien in een dozijn pannen- en inwisselbare messen- en handdoekensets kennen uw klanten inmiddels wel, en met steeds minder supermarktformules en meer concurrentie is het des te essentiëler om op te vallen. Met nostalgische mokken met daarop mooie afbeeldingen van een dorp uit de oude tijd, of shoppers met de highlights van een stad vál je als supermarkt op.” En niet alleen als supermarkt, maar ook als lokale ondernemer, vervolgt hij. Waardoor je een winkel een gezicht geeft. “Door mooie en vooral onderscheidende acties te organiseren, laat je zien dat je als ondernemer je nek uit durft te steken én dat je de mensen die naar jouw winkel komen kent.”

Interesse in de consument

Alles draait namelijk om aandacht, benadrukt Koster. “Interesse in de mensen die in jouw winkel boodschappen komen doen. Gezinnen met kinderen, die het leuk vinden om voor toffe knuffels te sparen, maar ook heel blij worden van een broodtrommel met het logo van de lokale voetbalclub. Moeders met dochters, die zichzelf graag mooi maken met leuke bedels en tegelijkertijd moeders en dochters in bijvoorbeeld Uganda een goed leven gunnen.” Het ‘gevecht’ om de consument vindt tegenwoordig echt lokaal plaats, vervolgt hij. “Door een spaaractie lokaal te maken, maak je het emotioneel. En precies om die reden komen klanten naar jouw winkel en gaan ze niet naar die supermarkt, met weer hetzelfde spaardoel, om de hoek.”

Vervagende formulekleuren

Als ondernemer wil je de consument verleiden, weet Koster. “Met uiteraard interessante boodschappenacties, maar daarmee alleen red je het niet meer. Die wasmiddelen ‘2+1 gratis’ biedt de concurrent verderop ook. Net als die tweede halve prijs-actie met diverse A-merken. Formulekleuren vervagen anno 2017 in rap tempo en daarmee win je als ondernemer de slag om de consument niet.” Die strijd om het hart van de consument win je daarentegen wel door je kop boven het maaiveld uit te steken, benadrukt hij. Met inspirerende personen als chef Giovanni Caminita, bijvoorbeeld, waar InMarkt veel mee samenwerkt.

“Giovanni laat de kijker via onder andere Facebook kennis maken met verschillende culturen en culinaire tradities, én hij heeft zijn eigen restaurant; Trattoria Casa Caminita. Samen met hem hebben we een uniek Italiaans servies ontwikkeld, dat we samen met zijn kookboeken aanbieden op de winkelvloer.” En niet alleen het authentieke servies en de smaakvolle recepten verleiden de lokale consument, vertelt Koster. “Voor een schappelijke prijs komt Giovanni zelf een kookdemonstratie geven in de winkel. Reacties op social media geven aan dat consumenten hier zelfs voor omrijden.” Het gaat om nét dat extraatje, vertelt de salesdirecteur. “Zoals ons concept FamilieBeer, dat weer specifiek leuk is voor de kleintjes. Hiermee maakt u het als ondernemer mogelijk om een levensgrote knuffelbeer door de winkel te laten lopen, die niets liever doet dan op de foto gaan met kinderen.”

De consument wil iets moois in handen hebben of ervaren, weet Koster. En een goed gevoel overhouden aan een winkelbezoek. Dat bereik je door je klanten te laten sparen voor kwalitatief goede producten, gekoppeld aan een goed en tot de verbeelding sprekend doel. “Verleiden en verrassen werkt nu eenmaal het beste wanneer consumenten zich kunnen herkennen in een actie.”

Tekst: Judith Kloppenburg (in opdracht van InMarkt) 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels